Zonder liefde

lidyhebban 25 augustus 2019
Recensie Zonder liefde van Stefan Brijs
Het verhaal wordt verteld vanuit hoofdpersoon Paul, die recent zijn vrouw Christine er vandoor heeft zien gaan met haar sportleraar.
Hij zit nog midden in zijn rouwproces als hij Ava bij een filmvertoning ontmoet. Ook zij heeft een grote liefde gehad, die zij uiteindelijk heeft verlaten. Deze ervaring schept een band tussen hen en er ontstaat een hechte vriendschap.
Paul en Ava zijn graag in elkaars gezelschap en delen veel met elkaar, inclusief nieuwe veroveringen, maar zij zijn vrienden en geen minnaars.
Paul en Ava hebben ieder een andere kijk op de liefde: Ava gaat voor passie in een relatie, terwijl Paul tevredenheid misschien wel als hoogste vorm van geluk beschouwt.
De alinea’s zonder gesprekken laten de gedachten van Paul goed zien.
Op een dag stelt Ava haar nieuwe liefde aan Paul voor: Bernard, die bij Paul in goede aarde valt.
Paul denkt, dat ze elkaar mogen, maar na het bezoek blijkt dat Bernard woedend is geweest, omdat hij Paul ervan verdenkt verliefd te zijn op Ava, wat Paul ontkent.
Als Ava daarna naar Paul belt om te zeggen, dat ze ruzie heeft gehad met Bernard, jubelt Paul.
Ava merkt op: Waarom heb ik nooit geluk in de liefde?
Paul: omdat je er niet voor gemaak bent, net zomin als ik, onze harten zijn zwerfhonden, die nooit een thuis zullen vinden.
Toch spreekt Ava opnieuw met Bernard af en na een denigrerende opmerking van Paul, ziet hij op haar gezicht dat hij onherstelbare schade heeft aangericht. Zijn diepe ontgoocheling ziet zij aan voor een expressie van jalouzie en Ava verdwijnt uit zijn leven net als eerder zijn vrouw Christine.

Deze roman, in korte krachtige zinnen geschreven, geeft heel goed de complexiteit van vriendschap én liefde weer, thema’s van alle tijden. Waar eindigt vriendschap en begint liefde en kan het ook samen gaan?
De karakters van de hoofdpersonen Paul en Ava worden gaandeweg de roman steeds helderder: Ava is periodes gelukkig, dan weer ongelukkig en tussendoor somber/gelaten, terwijl Paul gelijkmatiger is en minder hoge verwachtingen van de liefde/het leven heeft.
Een kanttekening: Bijna aan het einde van het boek gaan Paul en Ava met zijn auto samen naar de film als Ava even afstand heeft genomen van Bernard. Na de film blijken zij gevolgd te zijn door Bernard in zijn auto. Het is ongeloofwaardig, dat zij dat niet gehoord hebben, omdat de motor van zijn Ranger een hels kabaal maakt.

Eerder heb ik het boek: “Post voor mevrouw Bromley” van Stefan Brijs gelezen, een tragisch boek, waarin de dood een hoofdrol speelt en dat me bij de strot greep.
Het boek “Zonder liefde” houd je, uiteraard op een andere manier, ook in zijn greep.