Originele whodunnit

Linda82 22 maart 2024
“Ik kan niet rijden, ik moet nog drinken.”

Lisette is trainster van de cursus ‘ alcohol en verkeer’, speciaal voor mensen die zijn aangehouden met teveel drank op. Momenteel heeft ze een zeer diverse groep van 8 cursisten. 8 individuen die niets met elkaar gemeen hebben, behalve de deelname aan de cursus.
Op een avond na een chaotische lesdag staan er twee politiemannen bij Lisette op de stoep met de mededeling dat er een van de cursisten is overleden. En niet op een natuurlijke manier. In de weken die volgen vallen er meerdere slachtoffers. Het verleden lijkt zijn tol te eisen. Lukt het Liset buiten schot te blijven?

In het boek leren we Liset goed kennen. Al jaren cursusleidster, haar hobby sieraden maken, haar zoon Mees met zijn problematiek tot het overlijden van haar zus.
Daarnaast besteed de schrijver uitgebreid de tijd om de 8 cursisten (Loes, Sharon, Brand, Henk, Geert, Clara, Peter en Jeffrey) te beschrijven en ons uit te leggen waarom ze deelnemen aan de cursus alcohol en verkeer. En langzaam aan vallen er puzzelstukjes door de verhalen van de verschillende cursisten te lezen.

Het boek heeft een spanning op de achtergrond die er voor zorgt dat je graag wilt doorlezen. Waar gaat het verhaal naar toe en wie weet er meer van het overlijden van de cursist?

Het boek heeft een prettige schrijfstijl waardoor hij lekker wegleest. Het is begrijpelijk geschreven en met een vleugje humor.

Mijn verwachtingen voor start van het lezen van dit boek waren anders. Gedurende het lezen ging het verhaal een heel andere kant op. Ik verwachtte een thriller met een slachtoffer, waarbij vervolgens de rechercheurs de moord zouden gaan oplossen. Maar hier ga je veel terug in het verleden om de verschillende cursus dagen te ervaren en de cursisten te leren kennen. Hierdoor een origineel verhaal.

De drank
De straf