Origineel verhaal in een prachtige setting

Linda82 02 mei 2023
"Ik heb me weleens afgevraagd hoe het zou voelen, iemand doden."

Noor, frode, Katja en Magnus ontmoeten elkaar op een literair forum. Iemand heeft een idee. Nu bevinden ze zich op een zeilschip in de ijzige winterkou van Noorwegen. Net als de andere passagiers zijn ze op zoek naar het noorderlicht, maar ook naar een slachtoffer. Want iemand moet dood. Dat is wat ze hebben afgesproken, toch.

De setting van het verhaal is erg mooi. Het verhaal neemt je mee naar het prachtige Noorwegen waar je de walvissen spot en het noorderlicht aanschouwt.

De schrijfstijl is erg prettig. Het boek leest lekker weg.

Het boek is vanuit verschillende perspectieven geschreven. Zo ervaar je het verhaal vanuit Noor, lees je de chatberichten terug en wordt je meegenomen in een talkshow wat zich afspeelt na de zeilreis.

De personages leer je tijdens het boek steeds beter kennen. Uitspraken en acties worden duidelijker naarmate je de personages beter leert kennen.
Toch blijf ik nog wel met vragen achter over bijvoorbeeld Lukas.

Mijn verwachtingen qua spanning zijn niet helemaal uitgekomen. Ik had het boek spannender verwacht.
De spanning lijkt een beetje weg te zakken in het midden en komt tegen het einde weer terug.
Het boek was er niet minder boeiend om. Heel interessant wat een gemaakte afspraak in een chat doet als je het in het echt wilt gaan uitvoeren. Is overal dan goed over nagedacht?

"Wij waren de zeepokken; kleine ogenschijnlijk nutteloze wezens, verstrikt in hun eigen universum, met grote invloed op anderen."

Meer recensies van Linda82