Eerlijk duurt het langst

Linda82 03 februari 2023
Wat als je je zwager verdenkt moord?
Wat als je schoonzus is verdwenen en niemand lijkt haar te zoeken?
Wat als je er achter komt dat de vrouw van je zwager verdacht is verongelukt?
En wie is toch die vrouw met die rode haren?

In eerlijk duurt het langst maken we kennis met Elisa. Elisa Wright leidt een fijn en comfortabel leven in een mooie, rustige stad. Totdat ze sterkte vermoedens krijgt dat haar zwager Josh een moordenaar is. Zijn verloofde is van de een op de andere dag verdwenen. Josh beweert dat ze er vandoor is gegaan, maar Elisa vertrouwt het niet. Zeker aangezien de vrouw met wie hij daarvoor getrouwd was om het leven is gekomen door een ongeluk. En nu blijkt Josh een nieuwe vriendin te hebben. Elisa vreest voor haar veiligheid.

Het boek begint met een interessante proloog. Je vraagt je direct af wat er staat te gebeuren. Vervolgens verloopt het verhaal wat traag. Moet echt even op gang komen. Ik had in ieder geval wat moeite om in het verhaal te komen. Toen ik ongeveer halverwege was zat ik er helemaal in en toen werd het een vlot verhaal. Niet spannend nagelbijtend, maar een onderhuidse spanning zit er zeker in. Een spanning waardoor je het boek niet meer weg kunt leggen totdat je het einde hebt gelezen.

De personages zijn niet allemaal even diep uitgewerkt. Misschien ook wel bewust zodat er aan het einde van het boek verrassende wendingen kunnen ontstaan.
We leren Elisa en Josh goed kennen. Harris (Elisa’s echtgenoot) en Rachel (de vriendin van Josh) blijven wat ongrijpbaar.

Er komen meerdere thema’s aan de orde in het boek. Vertrouwen – wie kan je wel vertrouwen en wie niet. En diegene die je denkt te kunnen vertrouwen kan zomaar niet zijn wie hij lijkt te zijn. Trauma uit het verleden en wat de impact daarvan kan zijn in het heden.
Eerlijkheid – de leugens die steeds meer naar buiten komen. Het ongeloof dat meerdere personen soms op de hoogte zijn van de leugens. Hoe belangrijk het voor de relaties onderling is dat ze eerlijk naar elkaar toe zijn.

Ik had nog niet eerder een boek gelezen van deze schrijfster, maar toch wel nieuwsgierig geworden naar haar andere boek.

Meer recensies van Linda82