Spanning in de TBS kliniek

Linda82 05 mei 2024
Sanne werkt als basisarts in een TBS kliniek.
Sinds de aanstelling van de nieuwe klinisch psycholoog Annabella lijkt er een frisse wind te waaien op de medische afdeling. Annabella houdt er andere ideeën op na dan haar voorganger Karel. Karel nog werkzaam als klinisch psycholoog bij 8 moeilijkere patiënten.
Sanne krijgt van Annabella geen steun als een wraaklustige serieverkrachter haar treitert en ook geeft Annabella een patiënt zijn zin als die niet met Sanne wil praten.

Wanneer Sanne ontdekt dat Karel dood is en dat het een ongeluk wordt genoemd, is de maat vol. Ze gaat op onderzoek uit en brengt daarbij haar eigen leven in gevaar.

Want er gebeuren vreemde dingen in de kliniek.
- Waarom komt er een “gevaarlijke” TBS’er mogelijk vrij?
- Waarom wordt er gedacht dat er mogelijk een TBS’er onterecht vast zit in de kliniek?
- Wat is er met David aan de hand?
- En is de dood van karel een Ongeluk?

Vis Sanne krijgen we een kijkje in de TBS kliniek en leren we de patiënten kennen die er momenteel zitten. De personages worden goed beschreven, maar soms ergerde ik me wel aan Sanne. Als er zulke “gevaarlijke patiënten” zitten zorg je toch dat je altijd je alarm bij je hebt. Verder wordt ze realistisch beschreven, net als haar collega’s.
Interessant is ook de personage David. De vriend die later meer lijkt te worden. Wat is er nu precies met hem aan de hand? Waarom doet hij zoals hij doet?
Patiënten worden realistisch beschreven. Je krijgt meer inzicht in hun aandoeningen en wat ze onvoorspelbaar maakt.

Het is een verrassend en boeiend verhaal met een goed plot. Het plot is niet voorspelbaar en heeft verrassende wendingen. Gedurende het boek blijf je je afvragen hoe dingen nu precies in elkaar steken. Uiteindelijk vallen alle puzzelstukjes op zijn plaats.
Ik kon het boek moeilijk weg leggen. Was geboeid tot het einde.

Ik heb het boek geluisterd. Irma Hartog heeft een prettige stem om naar te luisteren. Ze zet haar stem zo in dat je helemaal in het verhaal wordt gezogen. Het boeit en je kunt het verhaal moeilijk loslaten.

Meer recensies van Linda82