Indrukwekkend en prachtig verhaal.

Linda82 29 april 2021
Wat een indrukwekkend verhaal
Ik heb hoofdstukken met tranen in mijn ogen gelezen. Je voelt de pijn, je ziet het gebeuren en ervaart de machteloosheid. Zo prachtig geschreven!

Toen ik werd benaderd door Jerrad Hoff om het boek Saint’ Anna te lezen hoefde ik geen moment na te denken. Ik lees graag boeken met de tweede wereld oorlog als thema.

“En volgens mama is ons haar even zwart als de hemel op een heldere zomernacht en net zo golvend als een woelige zee.”

In het boek maken we kennis met Chiara Arrighetti, de 61 jarige zeer succesvolle mode ontwerpster. Ze leidt een bestaan om van te dromen. Na de dood van haar ouders besluit ze om na jaren van zwijgen over haar privéleven openheid te geven. Ze huurt Francesca in om haar autobiografie te schrijven.
In haar villa aan het Comomeer verteld Chiara openhartig over haar leven in het naoorlogse Genua, over de eerste successen in Milaan en over de liefde.

Aan de hand van haar dagboek onthult Chiara steeds meer van een geheim dat sinds augustus 1944, in door de nazis bezet Italië, angstvallig verborgen wordt gehouden.
Een dag die voor Chiara nooit is geëindigd. Een dag die al een halve eeuw invloed heeft op de keuzes, de liefde en het geluk in haar leven. Door het gruwelijke dat is gebeurd. En door wat ze toen heeft gedaan.

Wat een verhaal. Het grijpt je vanaf de eerste bladzijde en laat je niet meer los totdat je het boek dichtslaat.

“Hebben we dan ook jurken aan om schepijs te eten? Dan dragen we jurken waarop we spaghetti kunnen knoeien.”

Het boek leest vlot door de prettige schrijfwijze en de korte hoofdstukken. De prachtige zinnen die in het boek staan, laten je meeleven en meevoelen met de hoofdpersonen. Het boek zou zo verfilmd kunnen worden.
Zo mooi ook dat je tijdens het boek wordt meegenomen van het heden naar het verleden. Hierdoor bleef ik ook maar doorlezen omdat je wil weten wat nu het grote geheim is van Chiara.

De personages worden in het boek levensecht neergezet. De sterke, krachtige, warme en liefdevolle Chiara. Maar ook Gabriele, Giuliana, Anthony en Francesca en vele andere zijn realistisch en goed neergezet.

“Ontzeg jezelf niet het leven omdat anderen dat niet meer hebben. Ontzeg jezelf niet het plezier van het leven omdat anderen geen plezier meer kunnen maken.”

Echt een aanrader!

Meer recensies van Linda82