Lijvig boek

Vraag me nog eens neemt ons mee in het verhaal van twee gezinnen. Het gezin van Francis en Lena en het gezin van Brian en Anne.

Francis en Brian zijn collega's, en komen naast elkaar te wonen. Lena is erg eenzaam en ongelukkig, en Anne worstelt met psychische problemen.

"Ze kende het aanzwellende momentum goed, al had ze het al een poos niet meer gevoeld: haar hart en haar polsslag als een soort blinde woede die samen een ritme aannamen dat steeds krachtiger en sneller werd naarmate ze langer stil bleef en hoe meer ze om zich heen keek en dingen opmerkte." (p.67)

Doorheen dit boek volgen we hun worsteling met het leven. Beide gezinnen krijgen kinderen. Het gezin van Brian en Anne wordt gezegend met 1 zoon, Peter. Francis en Lena krijgen 3 dochters, waarvan Kate de jongste is en bijna samen met Peter geboren wordt.

Peter en Kate ontwikkellen een speciale vriendschap, tot een drama tussen de twee gezinnen hen uit elkaar drijft.

Peter en Kate verliezen elkaar uit het oog, de relatie van Francis en Lena komt zwaar onder druk te staan en Brian en Anne kunnen hun huwelijk niet redden.
Peter trekt tijdelijk bij zijn oom George in.

We volgen de levens van de personages gedurende de komende jaren. Ze groeien gescheiden op, maar denken nog steeds aan elkaar.

"Zie het als een kans. Hoeveel mensen krijgen de kans om een nieuw leven te beginnen?" (p.419)

Is het liefde tussen Peter en Kate? Hoe sterk is de relatie tussen Francis en Lena? En kan Anne de monsters in haar hoofd de baas?

Het is interessant om te zien hoe de levens van deze mensen zich ontwikkelen over de jaren. Heel leuk dat ze hen volgen tot ook Kate en Peter de volwassen leeftijd hebben bereikt. Het enige personage dat ik in de verhaallijn wat mis is Brian. Naar mijn gevoel hadden ze met zijn personage meer kunnen doen.

De andere personages zijn goed uitgewerkt, al blijft het een hele tijd onduidelijk wat de psychische problemen van Anne nu net inhouden.

Het boek gaat over vriendschap, liefde en trouw blijven aan elkaar in moeilijke tijden. Maar ook over verdriet, vergiffenis en huwelijksproblemen. Actuele problemen zoals alcoholmisbruik hebben ook een plaats in dit boek. Dit thema wordt heel mooi uitgewerkt.

Ook is in het boek mooi verwerkt hoe psychische problemen binnen een gezin een weerslag hebben op het leven van de zoon.

Wat soms moeilijk te vatten is, is wie er aan het woord is. Dit wordt niet vermeld bij elk hoofdstuk en soms is dit best verwarrend. Ook zitten er bepaalde tijdssprongen in die ik soms gemist heb. Het gaat dan plots weer over het verleden zonder dat dat echt duidelijk gemaakt was. Dus soms moet je een stukje terug lezen om het weer duidelijk te krijgen.

Het einde van het boek zit goed in elkaar, uiteindelijk valt alles op zijn plooi. Het is, met zijn 480 pagina's, best een lijvig boek, maar het verveelt nooit.

Meer recensies van Lindsay Blockhuys