Paula Hawkins

15 januari 2018
Nel een vrouw die samen met haar dochter in een rustig dorpje woont is helemaal in de ban van de rivier die langs het dorpje stroomt. Al heel veel vrouwen zijn hier van de klif gesprongen, maar nu is ook Nel levenloos is het water gevonden.

Jules, de zus van Nel, moet voor de vijftienjarige dochter van Nel zorgen. De dochter heeft in de afgelopen zomer al haar beste vriendin verloren aan de rivier en nu ook nog haar moeder. Ze is ervan overtuigd dat haar moeder echt niet vrijwillig van de klif is gesprongen. Maar de andere mensen uit het dorp denken daar toch heel anders over. Nel was namelijk al jaren helemaal in de ban van rivier en de verhalen van de vrouwen die hier het leven hebben gelaten. Ze heeft zelfs camera's neergezet om de eventuele sprongen te filmen, maar ook heeft ze met nabestaande gesproken om een boek te schrijven.

Jules heeft na gezworen te hebben nooit meer voet in het dorp te zetten nu toch de verantwoordelijkheid over haar nichtje terwijl ze al jarenlang geen contact meer heeft gehad. Waarom? Dat wist zelfs haar zus Nel niet. Nel heeft tijden lang haar zus proberen te bereiken, maar nooit heeft Jules opgenomen. Kan ze nu het verleden laten rusten?

In het water is geschreven met ontzettend veel verschillende inzichten van verschillende personages. Ik heb in het begin echt even moeten zoeken naar wie wie nu is. De hoofdstukken voelen vrij lang aan omdat er in veel gedeeltes weinig spannends gebeurd. Het voelt alsof het allemaal gerekt is. Toch vond ik het heel tof om te lezen en bleef het allemaal wel hangen en je wilde wel weten hoe het af zou lopen.

Meer recensies van