geschiedenis gaat leven

loesheideman 08 mei 2022
Krachtige vrouwen en opkomen voor jezelf is van alle tijden. Brandsen slaagt erin om een soepele verhaallijn te plaatsen in een historisch correcte context. Tijdens het lezen waan je je echt in de late middeleeuwen. De hoofdpersoon Helena maakt een mooie ontwikkeling door. Mooi om te lezen hoe ze haar wil doorzet en zich afzet tegen de door mannen en de kerk gedomineerde wereld van destijds en hoe haar kijk op het huwelijk meerdere keren verandert. Een aantal andere personages (Betje, Dorothea, Lott) blijven ietwat oppervlakkig. Jammer, want het zijn interessante personages die een eigen, meer uitgebreide verhaallijn waard zijn.
Erg prettig is de verklarende woordenlijst aan het begin van het boek. Woorden van voorwerpen die in de middeleeuwen gebruikelijk waren worden hierin uitgelegd. Echter in het verhaal zelf worden die woorden ( als 'surcotte' en 'morgenspraak' ) steeds opnieuw schuingedrukt, tot en met de laatste bladzijde. Dit lijdt af en een keer was voldoende geweest.
Desalniettemin is dit boek een aanrader als je van historische romans houdt waarin sterke vrouwen een hoofdrol spelen. De lezer waant zich echt in het verleden en leeft met Helena mee.
De hoofdstukken bevatten tussen de vijf en tien bladzijdes en de inhoud is een duidelijke en prettige mix tussen vertellen, vertonen en dialoog. Ik kijk uit naar een volgend boek van deze auteur.

Meer recensies van loesheideman