Meer dan 5,5 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid

Gentleman-inbreker

Looneybooks79 21 mei 2024
3,5/5

3 voor de verhalen in het boek
4 voor de tekeningen van Mallié!

Bij Davidsfonds Infodok verschijnen af en toe klassieke verhalen in een vernieuwde uitgave, begeleid met een aantal prachtige tekeningen van Vincent Mallié. Een aantal maanden geleden mocht ik zo beginnen de nieuwe uitgave van Sherlock Holmes, een Studie in Rood lezen en recenseren. En nu is het de beurt aan het allereerste verhaal van de Arsène Lupin serie, over een gentleman-inbreker die vaak zijn misdaden aankondigt nog voor ze gebeuren en er dan ook nog eens mee weggeraakt, vaak dankzij vermommingen en dankzij andere namen waarmee hij door het leven gaat!

In dit eerste boek van Arsène Lupin krijgen we een negental kortverhalen, enigszins wel met elkaar verbonden. Alles begint op de oceaanstomer 'Le Provence' waar vermoed wordt dat de oplichter en gentleman-inbreker Lupin onder een vermomming zou ronddwalen, op zoek naar juwelen en andere kostbaarheden. Zijn aartsvijand de rechercheur Ganimard komt aan boord en kan Arsène ontmaskeren en in het gevang stoppen.

Maar zelfs in de gevangenis laat Lupin zich niet zomaar doen. Vanuit zijn cel voorspelt hij een diefstal die hij zal plegen, nochtans zonder zijn cel te verlaten.

Als hij er dan ook nog eens in slaagt om te ontsnappen ligt de wereld voor deze misdadiger open. En hij weet toch maar telkens te ontsnappen én zijn diefstallen uit te voeren. Maar af en toe helpt hij de politie ook met het oplossen van een zaak, zeker als het een moordzaak betreft! Want eens een gentleman, altijd een gentleman!

Ik wil wel eens alle zeven de boeken lezen in de reeks nadat ik deze las. Maar om eerlijk te zijn had ik liever één doorlopend verhaal gehad in plaats van deze negen kortere losstaande verhalen. Grappig was wel de verwijzing naar Sherlock Holmes (Herlock Sholmes!) die voor één keer te laat kwam om zijn tegenstander tegen te houden.

Het moet wel gezegd, de tekeningen van Mallié zijn opnieuw prachtig! Af en toe beslaan deze zelfs één of zelfs twee pagina's. Dat zorgt voor een leuke onderbreking in het verhaal en geeft ook weer moed om verder te lezen. De visuele ondersteuning dankzij de tekeningen maakt het heel aangenaam om het verhaal te kunnen visualiseren. En Lupin, die zorgt intussen wel voor het nodige vertier en mysterie!

Meer recensies van Looneybooks79

Ben Koenig stond zes jaar geleden aan het hoofd van de elite Special Operations Group van de US Marshals. Samen met zijn team jaagde hij op slechteriken en wist hij iedereen te vinden. Totdat Koenig op een dag zelf spoorloos verdween.

Privédetective Myron Bolitar en de beroemde basketbalcoach Greg Downing hadden een verleden als zeer persoonlijke rivalen en later als zakenpartners. Myron heeft zijn dood verwerkt – tot twee agenten zijn kantoor binnenlopen en eisen dat hij ze vertelt waar Downing is.

Anna 'Schone slaapster' Ogilvy stak vier jaar geleden zonder duidelijk motief haar twee beste vrienden dood. Ze verkeert sinds die fatale nacht in diepe slaap. Dr. Benedict Prince is forensisch psycholoog en de laatste hoop van het OM om de zaak-Anna O. op te lossen.

Blix leidde het onderzoek naar de vermissing van de jonge moeder Elisabeth Eie. Tot zijn eigen dochter om het leven kwam en hij werd gearresteerd voor het wreken van haar dood. Hij is inmiddels vrij en degene die Eie heeft vermoord heeft hém nu gevonden.

Privédetective Julia Stark krijgt bezoek van Per Günter Mott, eigenaar van een succesvol familiebedrijf. De ochtend na een grote vergadering op zijn landgoed heeft hij in zijn telefoon een foto gevonden van een bebloede, vastgebonden man, met een zak over zijn hoofd.

Thrillerliefhebber Nicky Hunter correspondeert al jaren met de befaamde schrijver Sebastian Trapp, wiens eerste vrouw en zoon twintig jaar eerder spoorloos zijn verdwenen. Hij vraagt Nicky zijn biografie te schrijven, maar waarom wil hij nu opeens wel praten over zijn verleden?

King schrijft over het lot, sterfelijkheid en geluk. In zijn korte verhalen buigt hij de realiteit naar zijn hand en creëert hij een werkelijkheid waar alles kan gebeuren. Elk van deze verhalen kent spanning, vreugde en mysterie – elk verhaal voelt iconisch.

De Zweedse minister van Justitie wordt bedreigd en tegelijkertijd wordt er een stapel menselijke botten gevonden in de metro van Stockholm. Wat gebeurt er in de tunnels diep onder Stockholm? En wie zit er achter de minister aan?

Puck gaat undercover bij een realityprogramma om onderzoek te doen naar de geruchten over manipulatie van kandidaten. Dit seizoen moet het programma spraakmakender worden dan ooit – maar ten koste van wat?

Privédetectives Barbara en haar dochter Kim krijgen een opdracht van een bekende Nederlander, die wordt beschuldigd van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Wie loopt straks het meeste gevaar, hun cliënt, Barbara of ... Kim?