Lezersrecensie
In Godsnaam
http://looneybooks79.blog/2025/05/08/liese-meerhout-21-een-dodelijke-biecht/
Liese Meerhout is terug! Maar na de aanslag op haar leven (zie: Onschuld) is ze nog niet volledig de oude. Hevige migraineaanvallen plagen haar, ze heeft nog geregeld last van geheugenverlies en concentratieproblemen. Dus haar taak als politie-inspecteur mag ze nog niet terug opnemen. Michel Masson is voorlopig haar vervanger op de afdeling. Intussen klust Liese wat bij in het restaurant van haar vriend, Matthias Masson. Op één van de avonden waarop ze werkt vertrekken een man en vrouw na een korte tête-à-tête als de vrouw zich kort tot Liese richt en tegen haar fluistert: 'Red me!'
De rechercheur in Liese kan dit niet zomaar laten en gaat dan ook op zoek naar de vrouw want ze vermoed dat haar leven in groot gevaar is! Ondertussen heeft het team de handen vol met een moord op een jonge priester, die opgehangen aan een boom wordt teruggevonden met dertig muntstukken voor zijn voeten. Ook in deze zaak wordt Liese zoveel mogelijk betrokken door Masson, want hij gelooft dat haar werk een groot deel van haar genezing kan bewerkstelligen. Maar dit zorgt dan weer voor de nodige discussies tussen Liese en Matthias, die de job bij de politie na de moordpoging op haar niet meer geschikt vindt voor zijn vriendin.
Als even later het lichaam van de vrouw wordt teruggevonden die Liese in het restaurant ontmoette, met aan haar voeten een Bijbelse spreuk, bevestigt dat niet enkel het vermoeden dat de vrouw in gevaar was maar blijkt er ook een link te zijn met de moord op de priester. Als er dan ook nog eens tegenkanting komt van een extreem religieuze tak (Opus Dei-achtig) van de katholieke kerk wordt het de rechercheurs zeker niet makkelijker gemaakt. Biechtgeheim staat in dit boek dan ook ter discussie. Wanneer mag dit al dan niet verbroken worden? Als de priester, die een biecht aflegde van een moordenaar, moet dat dan niet aan de autoriteiten worden voorgelegd?
Met de hulp van een blinde getuige, een reisje naar Rome en Lieses doorzettingsvermogen ontbinden zij Liese en het team, al hun duivels, op zoek gaand naar een duivelse moordenaar die zich verschuilt in de biechtstoel!
Toni Coppers heeft met zijn nieuwst alweer een geweldige thriller geschreven maar weet zonder de gruwel toch een spannend verhaal te schrijven waar vooral de menselijkheid van de personages sterk naar voren komen, met hun sterktes maar vooral ook met hun zwaktes! Liese en Michel Masson zijn hiervan heel mooie voorbeelden in deze reeks. Niemand is vrij van zonden en niemand kan zomaar zorgeloos door het leven stappen, en Toni weet dit perfect in zijn hoofdpersonages weer te geven. Het is dan ook een plezier om te lezen dat ook helden hun zwakke momenten kunnen en durven hebben.
In het boek zindert, diep verscholen in de pagina's van dit boek, ook een ander actueel thema na, namelijk (kinder)misbruik in de kerk. Dit werd enkele jaren geleden dankzij het VRT programma, Godvergeten, maar al te reëel voor iedereen. Toni verwerkt zelfs een nevenpersonage in 'Een Dodelijke Biecht', nl. Dirk Vlieghe, die de verpersoonlijking is van Rik Devillé, de priester die zijn schouders zette onder het proces om de slachtoffers een stem te geven in dit dossier.
Liese Meerhout is terug! Maar na de aanslag op haar leven (zie: Onschuld) is ze nog niet volledig de oude. Hevige migraineaanvallen plagen haar, ze heeft nog geregeld last van geheugenverlies en concentratieproblemen. Dus haar taak als politie-inspecteur mag ze nog niet terug opnemen. Michel Masson is voorlopig haar vervanger op de afdeling. Intussen klust Liese wat bij in het restaurant van haar vriend, Matthias Masson. Op één van de avonden waarop ze werkt vertrekken een man en vrouw na een korte tête-à-tête als de vrouw zich kort tot Liese richt en tegen haar fluistert: 'Red me!'
De rechercheur in Liese kan dit niet zomaar laten en gaat dan ook op zoek naar de vrouw want ze vermoed dat haar leven in groot gevaar is! Ondertussen heeft het team de handen vol met een moord op een jonge priester, die opgehangen aan een boom wordt teruggevonden met dertig muntstukken voor zijn voeten. Ook in deze zaak wordt Liese zoveel mogelijk betrokken door Masson, want hij gelooft dat haar werk een groot deel van haar genezing kan bewerkstelligen. Maar dit zorgt dan weer voor de nodige discussies tussen Liese en Matthias, die de job bij de politie na de moordpoging op haar niet meer geschikt vindt voor zijn vriendin.
Als even later het lichaam van de vrouw wordt teruggevonden die Liese in het restaurant ontmoette, met aan haar voeten een Bijbelse spreuk, bevestigt dat niet enkel het vermoeden dat de vrouw in gevaar was maar blijkt er ook een link te zijn met de moord op de priester. Als er dan ook nog eens tegenkanting komt van een extreem religieuze tak (Opus Dei-achtig) van de katholieke kerk wordt het de rechercheurs zeker niet makkelijker gemaakt. Biechtgeheim staat in dit boek dan ook ter discussie. Wanneer mag dit al dan niet verbroken worden? Als de priester, die een biecht aflegde van een moordenaar, moet dat dan niet aan de autoriteiten worden voorgelegd?
Met de hulp van een blinde getuige, een reisje naar Rome en Lieses doorzettingsvermogen ontbinden zij Liese en het team, al hun duivels, op zoek gaand naar een duivelse moordenaar die zich verschuilt in de biechtstoel!
Toni Coppers heeft met zijn nieuwst alweer een geweldige thriller geschreven maar weet zonder de gruwel toch een spannend verhaal te schrijven waar vooral de menselijkheid van de personages sterk naar voren komen, met hun sterktes maar vooral ook met hun zwaktes! Liese en Michel Masson zijn hiervan heel mooie voorbeelden in deze reeks. Niemand is vrij van zonden en niemand kan zomaar zorgeloos door het leven stappen, en Toni weet dit perfect in zijn hoofdpersonages weer te geven. Het is dan ook een plezier om te lezen dat ook helden hun zwakke momenten kunnen en durven hebben.
In het boek zindert, diep verscholen in de pagina's van dit boek, ook een ander actueel thema na, namelijk (kinder)misbruik in de kerk. Dit werd enkele jaren geleden dankzij het VRT programma, Godvergeten, maar al te reëel voor iedereen. Toni verwerkt zelfs een nevenpersonage in 'Een Dodelijke Biecht', nl. Dirk Vlieghe, die de verpersoonlijking is van Rik Devillé, de priester die zijn schouders zette onder het proces om de slachtoffers een stem te geven in dit dossier.
1
Reageer op deze recensie