Erg originele psychologische thriller

Loortje Leest 16 februari 2024
Emily werkt achter de bar van het restaurant dat haar ouders haar na hun dood na hebben gelaten. Ze vindt haar werk best leuk, ondanks dat ze zelf waarschijnlijk nooit zomaar voor dit vak zou hebben gekozen. Een groot voordeel is in ieder geval dat iedere dinsdag- en donderdagavond de knappe Aiden Thomas aan haar bar komt zitten voor een drankje. Hij is een gewaardeerd lid van de gemeenschap, een alom geliefde weduwnaar die altijd voor iedereen klaar staat en Emily begint hem steeds leuker te vinden. Emily weet alleen niet dat Aiden een seriemoordenaar is en een vrouw in zijn schuur gevangen houdt…

---Rachel---
Terwijl Emily vanachter haar bar voorzichtig aftast om te zien of Aiden nadat hij zijn vrouw aan kanker heeft verloren weer aan een date toe is, heeft Aiden andere zaken aan zijn hoofd. Door de dood van zijn vrouw kan hij zijn huidige huis namelijk niet meer aanhouden en zal hij met zijn 13-jarige dochter moeten verhuizen. Nu is dat op zich geen heel groot ding, het huis zelf vindt hij niet zo belangrijk. Maar wat moet hij dan met Rachel, de vrouw die al vijf jaar in zijn schuur opgesloten zit?

In de afgelopen jaren heeft Aiden acht vrouwen vermoord. Zijn negende slachtoffer besloot hij echter in leven te houden. Hij gaf haar de naam Rachel en hij bezoekt haar regelmatig om zijn macht te laten gelden.

Wanneer Aiden in het oude huis van de lokale rechter mag gaan wonen, neemt hij een gewaagd besluit. Omdat het huis geen schuur heeft, doet hij net alsof Rachel een huisgenoot is. Ze krijgt een eigen kamer en mag met Aiden en zijn dochter aan tafel mee-eten, maar daar is alles mee gezegd. Voor iedereen is Rachel een stille huisgenoot, behalve voor Aiden. Voor hem is ze zijn slaaf.

---Big brother is watching---
Rachel is in de afgelopen vijf jaar psychisch behoorlijk afgestompt geraakt. In haar gedachten noemt ze zichzelf Rachel, ze houdt zich keurig aan alle regeltjes die Aiden haar heeft opgelegd en is blij met haar nieuwe verworvenheden. Het houdt namelijk in dat ze dagelijks te eten krijgt en dus veel minder honger hoeft te lijden, en ze mag in zekere mate deel uitmaken van een gezin.

Veel vrijheden heeft ze alleen niet. Als Aiden aan het werk is, houdt hij haar met camera’s in de gaten. En als ze ook maar de kleinste poging doet om te ontsnappen of een verkeerd woord tegen zijn dochter te zeggen, dan zwaait er wat. Ze weet dat Aiden meerdere vrouwen heeft vermoord, ze wil het geluk dat zij niet hetzelfde lot heeft gehad of krijgt niet tarten.

In de tussentijd weet een hopeloos verliefde Emily nader tot Aiden te komen, en daarmee wordt zijn leven steeds gecompliceerder. Het wordt namelijk steeds moeilijker om die stille huisgenoot tegenover de buitenwereld te verklaren.

---Op een andere manier spannend---
Ik weet eigenlijk niet meer precies waarom ik dit luisterboek uit het enorme aanbod van Storytel koos. Het zal de intrigerende titel en het feit dat het verhaal om een seriemoordenaar draait wel zijn geweest. Hoe dan ook, na een tijdje luisteren viel het me tegen dat het boek helemaal niet spannend was. Je weet namelijk meteen dat Aiden meerdere vrouwen heeft vermoord en momenteel een vrouw in zijn schuur gevangen houdt.

Toch luisterde ik door en daar heb ik geen spijt van gekregen. Niet veel later daalde namelijk het besef in dat het wel degelijk heel erg spannend is, het draait hier alleen niet om wie de dader is. De spanning zit hem in de vragen of Emily op tijd achter Aiden’s grote geheim gaat komen. En vooral of het gaat Rachel lukken om toch te ontsnappen.

Met dit gegeven heeft Clémence Michallon een hele originele psychologische thriller geschreven die na de laatste woorden nog aan tijdje in mijn hoofd ronddwaalde. Het enige minpuntje aan het verhaal vond ik dat het vertelperspectief naast Emily en Rachel (en de vermoorde vrouwen) niet ook een paar keer naar Aiden oversprong. Dat had het verhaal nog net wat meer diepgang gegeven, maar uiteindelijk mocht het de pret niet drukken.

Deze recensie is ook op mijn blog gepubliceerd: https://loortjeleest.nl/

Meer recensies van Loortje Leest