Vermakelijk thriller, niet meer dan dat

Loortje Leest 19 mei 2023
Wat neem je mee als je een lang weekend naar Berlijn gaat? Een thriller die zich ook in Berlijn afspeelt natuurlijk! In dit verhaal van Evi Dekker staat de interieur ontwerpster Suzanne Smink centraal. Ze heeft een goed lopend bedrijf en alhoewel haar accountant erop aandringt dat het beter is als ze haar onderneming verder laat groeien dan de huidige opzet van alleen zijzelf en haar assistent Niels, heeft ze daar geen oren naar. Deze kleine bedrijfsomvang bevalt haar prima. Maar dan komt ze in haar favoriete club in Berlijn de opdringerige Jeffrey Vermeulen tegen.

---Suzannes alter ego---
Ieder derde weekend van de maand rijdt Suzanne in haar Tesla naar Berlijn en verblijft daar in het pension van ´Vati´ Schneider. In haar kindertijd kwam ze tijdens haar vakanties met haar ouders al in dit kleine pension, sinds ze volwassen is komt ze iedere maand terug.

In Berlijn kijkt Suzanne overdag graag rond in oude fabrieken om inspiratie op te doen voor haar werk, want ze houdt van industriële aankleding. Daarnaast geniet ze met volle teugen van Vati’s zorgzame gezelschap. De band met haar ouders is namelijk al een flinke tijd verstoord.

Zodra de avond valt, trekt Suzanne uitgaanskleding aan en gaat ze onder de naam Zoey met haar vriendin Ute de hipste clubs van Berlijn af. Hier danst ze tot in de kleinste uurtjes om vervolgens tegen de middag door Vati met een lekker ontbijt gewekt te worden.

---Jeffrey Vermeulen---
In principe weet in Berlijn niemand (behalve Vati dan) dat ze eigenlijk Suzanne Smink heet. Zelfs haar vriendin Ute kent haar alleen als Zoey. Maar als ze op een avond in de Berlijnse technoclub Berghain een drankje aan de bar bestelt, wordt ze door een Nederlandse man als Suzanne aangesproken. En dat niet alleen, die foute yup weet ook dat haar bedrijf Indisign heet.

Nog voor Suzanne van de schok bekomen is, laat deze Jeffrey Vermeulen haar weten dat zijn opdrachtgevers haar bedrijf Indisign voor een torenhoog bedrag over willen nemen. Wanneer ze te kennen geeft dat ze geen interesse heeft, verandert haar leven echter in een mum van tijd in een nachtmerrie. Jeffrey Vermeulen neemt namelijk geen genoegen met haar afwijzing en stelt alles in zijn werk om haar ten gronde te richten.

“Hoe heeft die klootzak van een Vermeulen haar ooit kunnen vinden? Is hij haar echt gevolgd? Of beschikt hij gewoon over zoveel informatie dat hij haar overal kan vinden? Is er soms iemand in haar omgeving die hem tips geeft? Of wil hij alleen maar dat ze dat denkt?
Ze slaat haar handen voor haar gezicht.
Dat is het natuurlijk, die hufter wil haar opfokken. Hij probeert haar zover te krijgen dat ze doordraait. Zodat hij Indisign inpikken, ongetwijfeld voor een stevige bonus.
Maar dat zal niet gebeuren! Hij krijgt haar niet klein.”

---Berlijn is niet meer dan een opvullertje---
Stormachtig Berlijn is op zich best een aardige thriller, hoewel de geloofwaardigheid op sommige punten echt wel heel ver te zoeken is. En het aspect Berlijn komt eigenlijk ook maar vrij weinig aan bod. Het grootste deel van het verhaal speelt zich gewoon in Nederland af, haar stapweekendjes in Berlijn zijn gewoon wat opvulling. Het is nauwelijks van belang.

Nu is die opvulling in Berlijn op zich best leuk gelukt, vooral omdat ik daar was toen dit boek op het nachtkastje van mijn hotelkamer lag. Er komen wat leuke wetenswaardigheidjes voorbij, maar die staan in principe ook in iedere reisgids.

Al met al is dit verhaal niet meer dan een aangenaam tussendoortje. Best vermakelijk, maar ook niet meer dan dat. Het is dan ook een prima luchtig boek voor op vakantie, in Berlijn of iedere andere willekeurige plek. Het is ook erg geschikt voor een lome, zonnige dag op een strandbedje.

Deze recensie is ook op mijn blog gepubliceerd: https://loortjeleest.nl/

Meer recensies van Loortje Leest