Aangrijpend verhaal over de complexe menselijke psyche

M. Ritmans 14 maart 2024
Het debuut van Van den Maagdenberg was al prachtig, in dit tweede boek zet de auteur zichzelf op het spel door drie maanden mee te lopen in een psychiatrische inrichting. Als Van den Maagdenberg vlak voor vertrek te horen krijgt dat op diezelfde plek een familiedrama zich heeft afgepeeld slaat de paniek toe die je als lezer ook tot in je vezels voelt. Met tederheid en humor onderzoekt Van den Maagdenberg op de plek waar ze eigenlijk niet wil zijn, zowel haar geschiedenis, de huidige patiënten en haar eigen zenuwstelsel; verhalen die met elkaar verknoopt raken. Speciale aandacht is er voor vrouwen wiens stem ontnomen wordt, en hoe die onderdrukte stem zich in lichaam en geest verzet. En door de talloze inspirerende terzijdes naar andere literaire stemmen ben ik de komende tijd voorzien van prachtige boeken.

Meer recensies van M. Ritmans