Menselijke mokerslag

M. Ritmans 24 maart 2024
Al jarenlang een fan van het werk van Carrère, die prachtige mix tussen fictie en non-fictie, de plek waar grenzen vervagen, de Fransman is er een meester in. Al vanaf zijn roman over een jongetje dat op schoolreisje gaat en angstig is, ben ik een fan van zijn werk. Carrère is niet bang zichzelf in te leggen, soms misschien wat obsessief. Zijn roman Yoga werd bijna uit de handel genomen omdat zijn ex er niet in wilde voorkomen, bezwaar had ze vooral tegen passages de volgens haar verzonnen zouden zijn. In dit boek onderzoekt de schrijver de aanslagen in Parijs van 2015. Hij is aanwezig bij de rechtszaken en onderzoekt de impact, zowel aan slachtoffer zijde als aan de kant van de daders. Het is allemaal heel gevoelig en onderzoekend gedaan, shockerend, gruwelijk in details, maar bovenal het boek is bovenal menselijk.

Meer recensies van M. Ritmans