Onmogelijke keuzes

maaike-de-vries 12 april 2023
Stel je eens voor dat je moet kiezen tussen twee kwaden: nooit meer contact met je familie of op je 16e moeten trouwen met een man die je nog nooit hebt gezien en die je zal behandelen als oud vuil. Een keuze die onmogelijk is. Toch moet Lanya hem maken, niets kiezen is geen optie.

Lanya is de hoofdpersoon in het nieuwste boek van Mirjam Oldenhave - bekend van de boeken over Mees Kees - én het pleegkind van Mirjam.

‘De levens van Lanya is het boek dat Mirjam altijd al had willen schrijven.’

Mirjam (Ella in het boek) maakte van dichtbij mee hoe Lanya gedwongen werd door haar ouders om te trouwen en terug te gaan naar Irak, het land waar ze juist vandaan waren gevlucht. Het moet vreselijk zijn om als pleegouder te zien hoe dit een kind wordt aangedaan. Gebeurtenissen die bepalend zijn voor de rest van je leven.

‘Lanya vertelde haar levensverhaal aan Mirjam. Dat resulteerde in een dikke stapel papier, bijna 5 keer zo dik als het uiteindelijke boek. Mirjam heeft deze waardevolle informatie gebruikt om het uiteindelijke De levens van Lanya op papier te zetten.’

Het resultaat is een indringend portret van een meisje dat smacht naar zelfstandigheid. Het is het verhaal van vele, vele andere meisjes. Geschreven in een eenvoudige schrijfstijl, die soms zelfs wat onhandig aandoet. Lanya neemt je als lezer bijna bij de hand en vertelt je wat ze heeft meegemaakt. Van haar vlucht naar geheime schuilplaatsen in Nederland tot het huwelijk in Irak. Enerzijds is dit bijna kinderlijk ontroerend, maar het komt ook keihard binnen: het is gewoon allemaal echt gebeurd.

Het is niet voor te stellen! Als je, zoals ik, bent opgegroeid in een gezin waar feminisme hoog in het vaandel staat, je eigen identiteit ontwikkelen essentieel is en zelfstandigheid een groot goed, dan valt je mond open bij al het mannelijke machtsvertoon dat in de Irakees-Koerdische families in dit verhaal voorkomt.

Waar je wieg staat, bepaalt wat je vrijheid wordt. Het is zo waardevol voor kinderen en jongeren om hier meer over te leren, zich te realiseren hoe goed ze het hebben, hoe anders het ook kan zijn en hoe belangrijk het is dat we blijven strijden voor gelijke rechten voor man en vrouw, ongeacht cultuur of religie.

Een boek met een boodschap waarover ik nog niet eerder las in een actueel jeugdboek. De paginagrote zwart-witillustraties en de pakkende cover gemaakt door Carolien Wesselink passen er perfect bij. Ga dit lezen en praat erover, het is zo belangrijk om meisjes als Lanya een stem te geven. Geschikt voor lezers vanaf 12/13 jaar.

Meer recensies van maaike-de-vries