Zo echt en toch zo onwerkelijk

madelondehaas 17 januari 2020
De tatoeëerder van Auschwitz is een verhaal over liefde op een plek waar alleen maar dood en verderf heerst. Je krijgt een beeld van de situatie en gruwels die zich daar hebben afgespeeld. Een beeld dat zo echt wordt beschreven dat de rillingen over je lijf heen lopen. Aan de andere kant gebeuren er in deze situatie ook mooie dingen: vriendschappen, liefde, doorzettingsvermogen en vooral kracht. De kracht om te blijven leven.

Dit is waarschijnlijk het mooiste boek dat ik tot nu toe heb gelezen, ik heb het niet voor niets in een ruk uitgelezen, en daarnaast het meest gruwelijke boek dat ik tot nu toe heb gelezen.

Naar mijn mening een dikke aanrader. Je krijgt de oorlog mee vanuit de ogen van de overlevenden. Iets wat je in geschiedenisboeken niet vaak zal vinden. Het is goed dat zoiets bij je binnen komt zodat het er ons aan herinnert hoe gelukkig wij onszelf mogen prijzen dat wij zoiets hopelijk nooit mee hoeven maken en daarom is het extra belangrijk dat zulke verhalen worden doorgegeven!