Goede actiethriller

Marc-Jan van Dam 05 november 2017
Met Dwaalspoor heeft Pjotr Vreeswijk zich weer van zijn beste kant laten zien. Het is een vreselijk spannend verhaal waarin hij op knappe manier de verhalen van Lynn Diaz en Alex De Klerck in elkaar weet te vlechten. Hier en daar gebruikt Vreeswijk een iverdaad aab bijvoegelijk naamwoorden, wat door sommigen als storend kan worden ervaren. Dwaalspoor heeft kleine hofdsrukjes waardoor je sneller even één hoofdstukje gaat lezen (maar dit worden er dan vaak 3 of 4). Nergens in het boek is een punt waarop je even afhaak. Het verhaal loopt als een 'trein' (snap je hem? Treinen spelen ook een grote rol in dit boek :) ) Er zijn in dit boek ook enkele personages te vinden die verder voor het verhaal niet veel waarde hebben. Had je daar iemand anders gezet, was het verhaal het zelfde gebleven. Dit geldt niet voor de hoofdpersonages. Het thriller elemend komt vooral tegenhet eind naar voren op hem moment dat de plot zich begint te ontvouwen. Dit plot is enorm goed bedacht. En was voor mij even spannend als onverwacht. Op een vloeiende manier weet Vreeswijk van dingen te switchen.

Ik geef Dwaalspoor 4 sterren.

Meer recensies van Marc-Jan van Dam