Daadwerkelijk een actiethriller

Marc-Jan van Dam 23 augustus 2019
Na een kennismaking met Mack Dime wordt de lezer al snel in spanning en actie gestort. De spanning en actie zijn dus zeker goed aanwezig en meteen weten we dat we inderdaad te doen hebben met een actiethriller.
Taaltechnisch zit het verhaal goed in elkaar. Breuker heeft duidelijk werk gemaakt van de redactie nadat ik het de eerste keer las, want het las dit keer veel vlotter, fijner en natuurlijker. Zinnen liepen vlekkeloos en waren mooi gevormd. Toch kwam ik wel wat redactionele foutjes tegen wat betreft kleine woordjes als de/het/te etc.
Hans Breuker heeft duidelijk werk gemaakt van het realistisch maken van het verhaal. Mack Dime geeft hierdoor leiding aan een realistisch beveiligingsbedrijf. Een prachtbedrijf als ik het zo lees. Desondanks dekt de auteur zich van te voren goed in. Hij schrijft: ‘Mochten er zaken, gegevens, omgevingen onjuist zijn of totaal nergens op slaan, dat kan kloppen. Je staat op het punt fictie te lezen, een boek. En wat voor één!’ En daar sluit ik mij bij aan. Een geweldig boek waarvan ik graag deel twee wil gaan lezen.
Ik ben geen liefhebber van het gebruik van het woord gay als in synoniem voor iets dat negatief is. Zo is in dit boek een ‘pussy wapen’ gelijk aan een ‘gay wapen’. De vrouwen verslindende Mack Dime zegt ook op een gegeven moment: ‘Oh shit, ze is toch geen spleten likker?’ Dit duidt, neem ik aan, op lesbiennes. Het is heel dubbel. In Nederland, zeker Amsterdam, is het vrij normaal om zo te praten. Is het dus een realistische weergave van de werkelijkheid? Ja. Maar is het juist een gedeelte van de werkelijkheid die we moeten proberen te veranderen? Ook ja. Er valt dus wel iets over te zeggen.

Desondanks heb ik genoten van ‘Mack Dime, het verraad van Lady Charlamane’ en geef ik het 3,5 ster.

Meer recensies van Marc-Jan van Dam