Aardig

Marcel 10 februari 2020
De auteur Frédéric Martel heeft zich vier jaar ondergedompeld in het Vaticaan. Hoe komt het dat er relatief veel homoseksuelen op belangrijke posities binnen de Katholieke Kerk zitten? Het lijkt zo tegenstrijdig; homoseksualiteit (waarin de gebrokenheid van Gods schepping tot uiting komt) binnen het instituut (de kerk) waar je God zou moeten kunnen ontmoeten. De auteur heeft een knap staaltje onderzoek afgeleverd, maar is er op sommige momenten niet goed in geslaagd om het verhaal op een goed leesbare manier over te brengen. Dit komt mede door het grote aantal (voor Nederlandse begrippen moeilijke) namen die de lezer krijgt gepresenteerd. De kwaliteit van het onderzoek brengt je er als lezer echter toch toe om door te blijven lezen. De ene lezer zal spreken over smeuïge verhalen, de andere zal wellicht worden overvallen door plaatsvervangende schaamte. Ik houd het op een combinatie, waarbij het laatste aspect overheerst. Ik heb het boek met interesse gelezen en het boek heeft me aan het denken gezet. Dit is een knappe prestatie voor een boek met ruim 650 pagina’s waarbij er, zoals gezegd, ook momenten zijn geweest waarop ik heb overwogen om het boek weg te leggen.

Meer recensies van Marcel