Een boek vol herkenning

Margon Biersteker 05 november 2021
Een streepje tegen is een boek waar al lange tijd behoefte aan is, zonder dat mensen zich dat misschien realiseren. In Nederland heeft gemiddeld 1 op de 6 stellen moeite om zwanger te worden. Helaas vallen mijn partner en ik daar ook onder. In de gemiddelde roman wordt de hoofdpersoon makkelijk zwanger en gaat alles van een leien dakje. Het is en blijft tenslotte een roman..

Wendy de Liefde schrijft in haar debuutroman over een stel dat te maken krijgt met vruchtbaarheidsproblemen en hier ook een traject voor volgt in het ziekenhuis. De schrijfstijl is prettig, vlot en luchtig, zonder de impact van zo'n traject en alles wat daarbij komt kijken te downsizen. Als lezer met een vergelijkbare achtergrond als de hoofdpersoon voelt het verhaal confronterend en prettig tegelijk. Een kinderwens, en daarbij fertiliteitstraject is een groot onderdeel van je leven, waarbij je je als stel regelmatig eenzaam kunt voelen. Een streepje tegen biedt een hoofdpersoon in wiens schoenen je zelf had kunnen staan. Wat mij betreft draagt dit zeker bij aan de kracht van het boek.

Doordat Wendy weet waar ze over schrijft en niet schuwt de rauwe kant van een fertiliteitstraject en de bijbehorende rollercoaster te beschrijven, hoop ik dat dit boek meer mensen een inkijkje geeft in de impact die dit heeft op zoveel stellen.

Meer recensies van Margon Biersteker