Hoe verder met Gilead?

Maria van Ewijk 22 december 2019
De testamenten is de langverwachte opvolger van ‘Het verhaal van de Dienstmaagd.' Die legendarische roman blies me destijds (een jaar of 10 terug) helemaal van de sokken, dus ik was èn enthousiast maar tegelijkertijd beducht voor dit vervolg. Heb de serie overigens nooit gezien.

We gaan terug naar Gilead, een religieuze dictatuur die de macht heeft in grote delen van de huidige VS. Het boek is geen rechtstreeks vervolg op het verhaal van Vanfred. Wel komt ze in de roman voor. Er zijn drie verhaallijnen, een vanuit Tante Lydia, een vanuit de jonge Agnes die opgroeit als dochter van een Bevelvoerder. Haar toekomstig leven is al helemaal uitgestippeld! Tot slot is er de jonge, Canadese Daisy die heel bijzondere banden met Gilead blijkt te hebben. Het meest intrigerende personage is Tante Lydia, zij is een van de meest hooggeplaatste vrouwen in het land maar wel bezig met een ongehoorde activiteit. Ze schrijft namelijk een dagboek!! Hierin lees je o.a. haar beweegredenen om in de begintijd van Gilead mee te werken aan het regime. “Ik was als een legpuzzel die op de grond gegooid was".

Het is vooral een spannend boek geworden met veel actie. Het blijkt dat niet iedereen onderdanig blijft en doet wat de machthebbers voorschrijven, er ontstaat verzet! In het begin lijken de drie verhaallijnen los van elkaar te staan maar uiteindelijk blijkt deze puzzel perfect in elkaar te passen. Gaat het lukken om Gilead van binnenuit te vernietigen?
Het is een wat onevenwichtig boek voor mijn gevoel. Mooie observaties worden afgewisseld met cliché-dialogen maar het blijft ontegenzeggelijk boeiend en intrigerend. Maar het kan wat mij betreft zeker niet concurreren met de Dienstmaagd, wat enorm beklemmend en onthutsend was. Wat gebleven is en zelfs versterkt: de griezelige parallellen die je kunt trekken met ontwikkelingen in de tijd van nu.

Meer recensies van Maria van Ewijk