Ontroerend en treffend verhaal!

Dit boek begint met het bombardement op Rotterdam op 14 mei 1940. De pasgetrouwde Katja is net uit huis en gaat langs bij haar ouders. Op de terugweg naar huis moet ze fietsen voor haar leven en schuilen in een kelder samen met haar broer Thijs en zusje Lieke. Haar ouders, een broertje en zusje komen om bij het bombardement en ze neemt haar andere broers en zussen in huis.

Het boek volgt de hele Tweede Wereldoorlog, van de bezetting door de Duitsers tot aan de bevrijding door de Canadezen. Het bestaan wordt steeds schrijnender: Joodse vrienden verdwijnen of duiken onder, het verzet komt in opstand, meer en meer mensen worden zomaar vermoord en de voortdurende honger bereikt zijn hoogtepunt in de hongerwinter. Katja staat voor keuzes en neemt besluiten om te redden wat er te redden valt.

Ik heb nog nooit een boek over de Tweede Wereldoorlog gelezen dat zo treffend, ontroerend en tegelijk gedetailleerd is geschreven. Het verhaal leest als een trein en leest weg als een thriller. Je móet gewoon weten hoe Katja elke keer weer verdergaat. De voorbeelden in de hoofdstukken over de hongerwinter zijn zo schrijnend en realistisch beschreven dat ik het gewoon voor me zie. En het raakt me, het ontroert.

Bij het hele boek had ik het gevoel dat ik daar was tussen die mensen in die tijd. De Tweede Wereldoorlog is een relatief korte periode geweest in vergelijking met andere oorlogen in de geschiedenis, maar dit boek laat zien dat we nog lang niet alles weten over alle gebeurtenissen die gebeurd zijn in deze oorlog. Ik snap de tijdgeest nu beter door dit boek en begrijp heel goed waarom Katja (en daarmee ook andere vrouwen in deze tijd) sommige besluiten heeft genomen. Oorlog verandert je, zeker als de dood op de loer ligt. Je maakt keuzes om in leven te blijven, uiteindelijk doet elk mens dat, ten koste van alles.

Schitterend boek en ontroerend verhaal! Het krijgt zeker vijf sterren van mij, dit is weer een historisch pareltje van deze schrijfster. Ik ben benieuwd naar haar nieuwe historische roman, De kaasfabriek, die in augustus verschijnt.

Meer recensies van Maria (Yours truly, the Storyteller)