Diepgaand verhaal met de camino deels als achtergrond

Drie vrouwen besluiten een stuk van de camino vanuit Frankrijk te lopen. Abbie die altijd alles onder controle heeft, heeft zojuist van haar man te horen gekregen dat hij tijdelijk bij haar weggaat, omdat hij rust nodig heeft. Caro die vroeger de drankfles moeilijk kon weerstaan, is in Frankrijk op zoek naar haar vermiste vriendin en probeert de charmes van Bastien die wel heel behulpzaam is in deze zaak, van zich af te slaan. En Rasha, een Iraanse vluchtelinge op wie Abbie’s zoon Bobby een oogje heeft, overkomt haar angst en weet misschien wel meer over de vermiste vriendin van Caro. Wat leren zij over zichzelf tijdens deze pelgrimstocht?

Het duurde even, voordat ik in het verhaal kwam door alle wisselingen van perspectief, ook ín hoofdstukken, maar toen ik daar aan gewend was, vond ik de schrijfstijl van de auteur prettig. De auteur heeft heel knap alle verhaallijnen van de drie vrouwen met elkaar verweven en aan het eind komt alles bij elkaar. Aan het begin werkte dit voor mij verwarrend, omdat er soms juist te veel verwantschappen naar mijn zin waren. Het verhaal vond ik ook pas echt op gang komen halverwege het boek, toen ze begonnen te wandelen. De eerste 150 bladzijdes speelt zich allemaal nog thuis af en is een aanloop naar de gebeurtenissen tijdens de wandeltocht. De personages worden door deze aanloop wel heel goed uitgewerkt en als lezer leer je ze heel goed kennen, voordat ze gaan wandelen.

Voor wie een luchtig boek over wandelen verwacht, komt bedrogen uit. Het boek biedt een diepgaand verhaal over alle personages en de wandeltocht wordt gebruikt als achtergrond. Mijn verwachtingen waren dus anders, wat ervoor zorgde dat het boek me enigszins heeft teleurgesteld. Ik denk dat het eerste deel ook verteld had kunnen worden tijdens het wandelen en op die manier spanning had kunnen opbouwen en personages had kunnen introduceren. Dan was de achtergrond met de camino naar mijn mening ook mooier uit de verf gekomen. Het boek was nu daardoor best zwaar, emotioneel en af en toe wat overdreven. Desondanks heb ik genoten van het verhaal in het algemeen en geef ik het boek daarom 3,5 sterren.

Meer recensies van Maria (Yours truly, the Storyteller)