Gedetailleerde historische roman!

Het verhaal speelt zich af tijdens de Tachtigjarige Oorlog in de Nederlanden. Willem van Oranje voert samen met de geuzen de oorlog tegen Spanje. De geloofsstrijd tussen het protestantisme en katholicisme is in volle gang en het volk moet voorzichtig zijn met welk geloof zij aanhangen.

Lideweij trouwt tegen de wil van haar vader in met de lutherse dokter Andries Griffioen die persoonlijk arts voor Willem van Oranje is en die de pest probeert te bestrijden met eeuwenoude methodes. Het boek vertelt over hun leven in Breda en daarna in Naarden. Het verhaal neemt ons daarna mee naar hun dochter Isabella die zich uiteindelijk weer vestigt in Leiden, de geboorteplaats van haar moeder. Wat komt zij te weten over haar verleden en hoe zal haar toekomst eruit zien in deze roerige tijd?

Deze historische roman is weer heerlijk om te lezen. Wat is er een onderzoek gedaan naar alle historische feiten! Alle gebeurtenissen en personages zijn zo gedetailleerd en uitgebreid beschreven, wat het boek absolute geloofwaardigheid geeft. De schrijfstijl is prettig, maar minder vlot dan in andere boeken van haar. Misschien komt dit door de vele benoemde historische feiten. Dit heeft het verhaal echter wel nodig, want anders begrijp je de historische context van bepaalde situaties niet.

Ik ben heel veel te weten gekomen over de Tachtigjarige Oorlog, dus het is zeker een informatief boek, maar het is alsnog heel verhalend geschreven met fijne personages die van die tijdsgeest zijn. Het leest alsof je in de zestiende eeuw tussen die mensen tijdelijk woont. Al met al geef ik dit boek vier sterren!

Meer recensies van Maria (Yours truly, the Storyteller)