Historische zoektocht

De auteur heeft altijd geweten dat zijn grootouders Joodse onderduikers in huis hebben gehad, maar het hoofdstuk van het Joodse meisje Lientje is nooit echt verteld.

Na de oorlog blijft Lien bij de familie Van Es wonen, omdat haar ouders zijn omgekomen in de oorlog. Jaren later verbreekt moeder Van Es toch het contact. Waarom is dit toen gebeurd? De auteur gaat op onderzoek uit en spreekt met Lien.

Het was voor mij een lange tijd geleden dat ik een echte literaire biografie heb gelezen en ik vond hem fijn lezen. De auteur schrijft prettig over het onderzoek dat hij heeft gedaan. Hij verweeft dit met het verhaal over Lientje tijdens de oorlog. Op die manier lijkt dit non-fictie boek soms op een roman. De climax van het verhaal, dus het antwoord op de vraag van zijn onderzoek, vond ik wat tegenvallen. Zeker omdat dit als prangende vraag wordt gesteld aan het eind van de flaptekst.

Meer recensies van Maria (Yours truly, the Storyteller)