Dit is fictie!

MariaA 29 augustus 2020
Rodham beschrijft het leven dat Hillary Clinton (née Rodham) niet heeft geleefd. Het leven waarin ze geen Hillary Clinton werd, maar Hillary Rodham bleef. Succesvol universitair docent en senator, en uiteindelijk president van de Verenigde Staten.

Hillary wordt neergezet als een soms aan zichzelf twijfelende vrouw die toch weet wat ze wil en waar ze voor staat. Het boek is een beetje een mindfuck, het is een beetje geschreven als een autobiografie, waardoor je soms even denkt dat dat is wat je aan het lezen bent. Soms had ik ook echt even moeite met de dingen die ik las en voelde ik een plaatsvervangende schaamte, zowel voor Hillary als voor Bill. Vooral Bill wordt echt door het slijk gehaald. Ik weet in het echt niet zoveel van hem, maar kan me niet voorstellen dat hij echt zo erg is?

Ik vind de Hillary in dit verhaal wel een sterke vrouw, iemand die voor zichzelf kiest. Ik weet ook niet precies welke details van haar relatie met Bill waar en onwaar waren, maar als het leeuwendeel waar is, dan vind ik de keuze om bij hem weg te gaan eigenlijk niet meer dan logisch.

Er zitten realistische stukken in Rodham (ook waargebeurde stukken, trouwens!), minder realistische stukken en gewoon heel grappige stukken. Ik was blij met het aandeel van Donald Trump, die maakte het wel erg grappig. Daarnaast is het leuk en vlot geschreven, het is een vrij dikke pil, maar je vliegt er doorheen.

Al met al raad ik dit boek ontzettend aan, alleen adviseer ik de disclaimer wel constant in gedachten te houden: dit is fictie! :)

Meer recensies van MariaA