Prachtig boek over moederschap en de prijs van macht

Marieke Haijkens 17 november 2019 Auteur
Keizerlijk geel gaat over een gewone vrouw die haar weg weet te vinden aan het keizerlijk hof in het China van de negentiende eeuw en opklimt tot de machtigste vrouw van het Rijk. Hoewel de gebruiken aan het hof vervreemdend aandoen (de keizer schrijft bijvoorbeeld elke avond op een plankje met welke concubine hij die nacht wil slapen en alle mannen in dienst van het hof zijn ontmand) zijn de (moeder)gevoelens waar zij mee worstelt universeel. Daarmee ontstijgt dit boek het genre van de historische roman. De tegenstelling tussen wat Cixi zou willen en wat mogelijk is in de omgeving waarin zij zich bevindt is af en toe beklemmend. Toch weet zij zich steeds opnieuw een houding te geven en de situatie in haar voordeel te gebruiken. Keizerlijk geel is geschreven in de lichte stijl die we van Zandberg gewend zijn, waardoor het boek ondanks het cultuurverschil goed leesbaar blijft.

Meer recensies van Marieke Haijkens