Brief is springplank naar meer

marieke54 10 februari 2020
Leuke inleiding op de biografie van Johan van Veen (Meester van de Zee door Willem van der Ham), waarin Bregman vooral duidelijk maakt hoe onterecht het is dat deze 'Vader van de Deltawerken' vergeten is. Ook las ik in dit boekje van 15 pagina's geannoteerde tekst nog een paar feiten die ik niet kende, zoals dat van de schipper die (tegen zijn zin maar door de burgemeester verordonneerd) door met zijn schuit voor een gat in de dijk bij Nieuwerkerk te gaan liggen, de hele Randstad voor de watersnood behoed heeft: hij zag zichzelf namelijk al met schip, man en muis de diepe polder in storten!

Ook naar de rijke geschiedenis van Nederland en het water is deze brief een mooi opstapje. Zo zijn o.a. de samenwerkingsverbanden die onze voorouders aangingen om zich te weren tegen het water nog de oorsprong van onze democratie.

Qua milieudreiging hoefde ik niet meer overtuigd te worden. En gelukkig heeft het onderwerp hier ook al flink aandacht (nieuwe Deltawet, nationaal deltaprogramma, deltacommissaris). De kritiek dat Bregman dit niet vermeldde vind ik een beetje flauw, we kunnen allemaal de krant lezen.

Meer recensies van marieke54