De zwendelprins

Marielle 19 juni 2020
Dit boek heb ik mogen lezen voor de Hebban Debuutprijs 2020. Een boek wat compleet buiten mijn ‘comfortzone’ valt en wat ik zelf nooit had uitgekozen om te lezen maar daarom wel zo leuk, een echte verrassing.

Het is wel heel lastig om een recensie over dit boek te schrijven zonder spoilers weg te geven; ik houd het daarom graag summier.

De zwendelprins is een fantasyboek over Simran, een jonge bediende van 17 jaar, werkzaam in de keukens van de Maharadja en Maharani in het land Suryan.

Ruim 20 winters geleden is de kroonprins van Suryan plotseling verdwenen en sindsdien is er niets meer van hem vernomen. Hoewel er vele verhalen de ronde doen is er niemand in Suryan, of in de omliggende landen, die de exacte toedracht kent.

Door een toevalligheid én haar nieuwsgierige aard, ontdekt Simran op een avond dat de prins van een naburig bevriend land op bezoek is, de diefstal van goud en juwelen van de Maharadja. De dader, Anders, bijnaam de zwendelprins, neemt Simran vervolgens mee als zijn gijzelaar. Vanaf dat moment volgt er een spannend verhaal vol avonturen. Over een verdwenen amulet, over monsters, over demonen en goden...

De beschrijvingen van de personages, de kleding, de mythische figuren en de gebeurtenissen zijn buitengewoon goed neergezet. Je wordt daardoor echt in het verhaal meegezogen. Al moest ik af en toe wel even terugbladeren omdat er behoorlijk wat fantasienamen worden genoemd en ik soms de draad even kwijt was. Maar dat heeft wellicht te maken met het gegeven dat ik nooit fantasy lees en daarom alles nieuw was.

Voor de liefhebbers van dit genre is dit waarschijnlijk een heerlijk boek!

Meer recensies van Marielle