Meer dan 5,4 miljoen beoordelingen en recensies Organiseer de boeken die je wilt lezen of gelezen hebt Het laatste boekennieuws Word gratis lid
×
Lezersrecensie

Geboren om te vliegen; de overeenkomsten tussen de arend en de mens op geestelijk gebied

MariethaVermeulen 19 januari 2021
Wauw. Dit is tot nu toe echt het mooiste en meest leerzame en praktische non-fictie boek dat ik tot nu toe gelezen heb! Om eerlijk te zijn, vond ik de arend nooit zo'n interessant dier en begon daarom met enige tegenzin aan dit boek. Die tegenzin was na twee pagina's gelukkig verandert in interesse. Wat mij het meeste aansprak, is hoe de lichaamsdelen van de arend symbool staan voor de zaken die wij nodig hebben om te groeien als persoon en om te groeien in ons geloof. Echt gaaf!

Om het kort samen te vatten, de ogen van de arend zijn gericht op de zon. Dat is waarop hij focust en in Dat is ook het punt waar hij zich op richt voordat hij sterft.
De snavel van de arend wijst naar beneden, wat de roeping van de mens op aarde symboliseert. We zijn namelijk gemaakt om hier op aarde onze taken en onze roeping te vervullen! Voor de arend is dat jagen, voor ons zijn dat uiteenlopende dingen.
De vleugels van de arend staan voor karakter en competentie. 1 vleugel is karakter, 1 vleugel is competentie. Deze twee moeten altijd in evenwicht zijn, anders zal je je roeping niet vervullen (zoals de arend niet zijn roeping om te jagen zou kunnen vervullen met ongelijke vleugels)
De staart van de arend staat voor balans, bijsturing in afremming. Ook dat hebben wij zelf nodig om onze roeping te vervullen en zinvol te leven.

Uiteraard staat er zoveel meer interessante dingen over de arend en onszelf in dit boek, maar bovenstaande beschrijving is zo ongeveer de structuur waaruit het boek is opgebouwd.

Hieronder zet ik de zinnen die mij het meest aanspraken:
Pagina 111: 'En zolang jouw relatie met God gebaseerd blijft op het ontvangen van cadeautjes, zonder karakterontwikkeling en zonder de training van de geloofsspieren, zul je nooit je bestemming bereiken.'
Pagina 123: 'Wanneer we het over de heilige geest hebben, gaat het in de eerste plaats om talloze gewone bijzonderheden, zoals hoe je spreekt, hoe je uit je ogen kijkt, hoe je naar het leven kijkt, moet hoeveel zin je een nieuwe dag begint, met hoeveel kracht je leeft, met hoeveel liefde je over mensen denkt, in hoeverre je geniet van de scheppingen van God, in hoeverre het wonderlijke ook werkelijk wonderlijk voor jou is, enzovoort. '
Pagina 125: 'Geef God de kans persoonlijk tot jou te spreken, door jezelf rechtstreeks met de Bijbel te verbinden. Blijf niet als een gier afhankelijk van wat anderen voor jou vangen.'
pagina 136: 'Het geheim van de vernieuwing van de arend is niet incidentele en plotselinge, maar het gestadige, voortdurende. Elke dag een paar veren. Dag na dag.'
Pagina 141: 'Misschien worden jouw voornaamste hartswegen naar God wel het luisteren en maken van muziek, of het stil, biddend wandelen door de natuur,, of het bestuderen van ingewikkelde passages uit de Bijbel, of het doorbrengen van persoonlijke tijd met goede vrienden...Er zijn vele wegen naar God. Belangrijk is dat jij ontdekt wat jou voornaamste hartswegen naar God zijn en dat je vervolgens jezelf traint in het ontwikkelen van die wegen naar God.'
Pagina 157: 'Bitterheid infecteert vele harten, temeer omdat wij ergens de perverse neiging tot zelfdestructie in ons meedragen. Pas daarom goed op je hart. Zeker als je ouder wordt. Uit je hart vloeien alle stromen van je leven. Zorg dat je hart zacht blijft en dat ook de tegenslagen van het leven je niet van Gods genade doen wegdrijven, maar je juist de ervaring geven op de kurken van Gods genade te drijven.'
Pagina 193: 'Wanneer we via de dood de heerlijkheid van God binnengaan, komen we erachter dat ons leven op aarde als een verre droom was en dat het echte leven nu is begonnen.'

Dit boek is zeker een aanrader!

Reageer op deze recensie

Meer recensies van MariethaVermeulen