Sense and sensibility, een verhaal dat vandaag de dag nog relevant is

MariethaVermeulen 11 januari 2021
Sense and sensiblity, een klassieker. Wat ben ik blij dat ik deze nu ook heb gelezen! Wel in het Nederlands, Engels vond ik toch net wat de lastig voor deze haha. Dit boek heeft me echt blij verast. In tegenstelling tot pride and prejudice (die ik niet geweldig vond soms) was dit boek van Jane Austen iets vlotter geschreven. Er zijn meer 'page turners' en het verhaal is gewoon net wat interessanter om te lezen. Ook had ik als favoriete personage Marianne, omdat ik denk dat ik het meest op haar lijk. Uiteraard is Elinor de meest verstandige in dit verhaal, maar helaas ben ik niet zoals zij. Zij had vanaf het begin al een slecht gevoel over Willougby, iets wat ik echt niet begreep! Hij leek zo lief en innemend. Helaas kwam iedereen, behalve Elinor, daar te laat achter. Het mooist in dit boek vond ik de ontwikkelingen van al de karakters. Hoe goed Marianne, Edward en Kolonel Brandon uiteindelijk terechtkomen, is heerlijk om te lezen. Echt een happy end!

Hieronder zet ik wat zinnen die bij vooral aanspraken:
Pagina 96: 'Ik zou nooit iemand, laat staan mijn eigen kind, tot vertrouwelijkheid willen dingen, want in zo'n geval zou ze uit plichtsgetrouw bekennen wat ze eigenlijk niet wenst prijs te geven.'
Deze zin, die mevrouw Dashwood uitspreekt, verbaasde me echt. Alle moeders zouden zo moeten denken!
Pagina 102: 'Net als ieder ander wil ik volmaakt gelukkig zijn, maar net als ieder ander wil ik dat op mijn eigen manier bereiken.'
Deze zin van Edward, een bekende quote, is tot op de dag van vandaag nog steeds relevant voor velen.
Pagina 105: 'Soms laat men zich leiden door wat mensen over zichzelf zeggen - en nog vaker over wat andere mensen over hen zeggen - zonder zelf de tijd te nemen om na te denken en te oordelen.'
Belangrijke les, toen en nu!
Pagina 217: 'Zij heeft geen gevoel. Haar vriendelijkheid is geen medeleven, haar goedhartigheid geen warmte. Het enige wat ze wil, is roddelen en ze mag mij slechts omdat ik haar daarvoor een onderwerp heb gegeven.
Pagina 265: 'En omdat ze zo graag lazen, dacht ze dat ze satirisch waren - wellicht zonder precies te weten wat het inhield om satirisch te zijn, maar dat deed er niet toe. Het was een algemeen gebruikte vorm van kritiek, die gemakkelijk werd uitgedeeld.'
Die veel gebruikte kritiek, die makkelijk word uitgedeeld, is er vandaag nog steeds.

Meer recensies van MariethaVermeulen