Een puur boek

MarijeT 23 augustus 2019
Een puur boek, dat is wel wat ik zelf het meest passend vind als ik dit boek wil omschrijven. Mart Benders, dochter van Johan Benders, probeert het leven van haar vader te reconstrueren. Haar vader was docent aan het Amsterdams Lyceum, is in de oorlog opgepakt door de Duitsers en heeft zelfmoord gepleegd in de gevangenis. Waarom deed hij dat? Wat heeft hij voor verzetsactiviteiten ondernomen? En wat wist hij, dat hij niet wilde doorslaan en daarom zelf een einde maakte aan zijn leven?

De schrijfster is geboren halverwege de oorlog en heeft haar vader niet gekend. Thuis werd ook niet over hem gesproken. Voor mensen van nu misschien lastig te begrijpen, maar ik zie het vaker bij de generatie van (net na) de oorlog. Daarom heeft de schrijfster het moeten doen met wat anderen nog wisten, is ze zelf archieven in gedoken en heeft ze zo geprobeerd een beeld van haar vader te vormen.

Verwacht geen hoogstaande literatuur. Dit boek is puur, oprecht en bescheiden. Geen gekunstelde zinnen of beschrijvingen van scènes. Nee, gewoon een eerlijk boek, wat mij helemaal meenam in de zoektocht van de schrijfster. Een pareltje vind ik het, tussen alle andere prachtige, maar toch ook opgesmukte verhalen uit de oorlog.

Meer recensies van MarijeT