Mooie verzameling ooggetuigenverslagen

MarijeT 02 juni 2020
Zoals mijn titel al aangeeft, vind ik dit boek een mooie verzameling van verslagen van ooggetuigen. De schrijver heeft alle verhalen gesorteerd op jaar, waarmee de aanloop, oorlog zelf en nasleep overzichtelijk in beeld komen. Het mooie ervan vind ik dat er zowel ruimte is voor de verhalen van Joodse mensen en verzetsmensen, als voor mensen die sympatiseerden met de NSB en/of Nazi's. En tot slot was ik ook blij dat er ruimte was voor verhalen uit het toenmalig Nederlands-Indië.
Het boek deed we wat denken aan "Wij weten niets van hun lot" van Bart van der Boom. Maar waar deze laatste echt een onderzoek doet, brengt Sytze van der Zee een collectie verhalen. Beide goed, maar van deze twee boeken raakt dit boek van Van der Zee mij het meest. Misschien omdat er gewoon mensen vertellen over de ongewone tijd in hun leven, zonder conclusies of zoektocht naar bepaalde bewijzen door de schrijver. Een aanrader!

Meer recensies van MarijeT