Marit Claassen 08 september 2023
De auteur heeft een beeldende schrijfstijl die de zintuigen prikkelt en die ervoor zorgt dat het verhaal met haar personages tot leven komt. Dit zorgt ervoor dat je vanaf de allereerste bladzijde helemaal het verhaal ingezogen wordt en dat je als lezer echt onderdeel van het verhaal uitmaakt. Deze manier van schrijven zorgt er ook voor dat de emoties heel goed overgebracht worden en voelbaar zijn, waardoor je als lezer echt meeleeft met het hoofdpersonage. Haar wanhoop, paniek en angsten zijn erg goed voelbaar en dit zorgt voor verdieping van het verhaal. Het personage komt daardoor tot leven en dit maakt dat je als lezer een hechte band met haar op kan bouwen. Zo’n band ervaar ik normaal gesproken voornamelijk bij het lezen van een serie en daarom vind ik het een knappe prestatie dat het de schrijfster is gelukt om dit ook in dit stand alone boek te realiseren.

Julienne Brouwers heeft een hele prettige schrijfstijl die makkelijk leest. Ook zit er veel snelheid in het verhaal, waardoor het boek leest als een trein. Die snelheid zorgt er op bepaalde momenten echter ook voor dat het verhaal wat kort door de bocht voelt. De auteur had, wat mij betreft, net wat meer aandacht aan bepaalde gebeurtenissen mogen besteden, omdat er soms vrij snel voorbij wordt gegaan aan belangrijke plotwendingen.

De schrijfster weet de spanning vanaf de allereerste bladzijde op te bouwen. Er gebeurt veel in het verhaal en de vele verrassende elementen zorgen ervoor dat het boek geen minuut verveelt. Ook zitten er veel plotwendingen in het verhaal die je als lezer steeds nieuwsgieriger maken en die ervoor zorgen dat je door blijft lezen. De auteur zet de lezer daarnaast constant op het verkeerde been. Wanneer je denkt te weten hoe het zit, blijkt de vork toch weer compleet anders in de steel te zitten. Dit leidde ertoe dat het boek me volledig in z’n greep hield en dat ik het in één ruk uitlas.

Het is een meeslepend en origineel verhaal. Soms ligt het er iets te dik bovenop en voelt het ietwat té toevallig en ongeloofwaardig aan, maar dit heeft voor mij geen afbreuk gedaan aan het verhaal. Het verhaal is een grote, ingewikkelde puzzel waarvan de stukjes langzaam maar zeker op z’n plek vallen. Een puzzel die er uiteindelijk helemaal anders uitziet dan je als lezer ooit had bedacht. Het is een boek dat ik in één keer uit wilde lezen, maar waarvan ik tegelijkertijd wilde dat het nooit eindigde.

Meer recensies van Marit Claassen