Mooie en fijne roman over de worstelingen van een jonge vrouw

Maritza Dubravac 10 augustus 2021 Boekverkoper
'Writers & Lovers' is een mooie en fijne roman over de worstelingen van een jonge vrouw.

Hoofdpersonage Casey is begin 30, komt net uit een intense relatie, heeft onlangs haar moeder verloren en ze woont in de garage van een kennis. Ze is tevens schrijver en probeert al zes jaar lang aan haar debuutroman te werken. Ondertussen bouwen de schulden zich op en probeert ze het hoofd boven water te houden met een baan in een restaurant. Iedereen om haar heen trouwt en krijgt kinderen en Casey vraagt zich af waar ze mee bezig is.

Hoewel 'Writers & Lovers' zich in 1997 afspeelt, voelt het qua thematiek en de keuzes waar Casey mee worstelt tijdloos. King heeft een knappe roman geschreven waarin zwaardere thema's als rouw afgewisseld worden met veel humor, liefde en hoop.

Wat ik zo fijn vond aan Kings roman is de herkenning. Casey is een boeiend hoofdpersonage met een interessant leven. Echter, de dingen die ze meemaakt, waar ze mee worstelt en die haar overkomen zijn universeel en in die zin niet groots en meeslepend. Dat is een van de mooie dingen aan goede literatuur, dat je jezelf kunt herkennen in een personage, je identificeert en mee kunt leven.

In 'Writers & Lovers' zien we hoe Casey na een heftige periode en de rouw om haar moeder, langzaamaan weer uit een dal komt en grip op haar leven krijgt. Daar horen vrienden bij, avonturen, fouten maken, de liefde (of meerdere liefdes) en successen. Om uiteindelijk het gevoel te krijgen dat de dingen, op alle vlakken in iemands leven, eindelijk als een puzzelstuk in elkaar vallen.

Lily King heeft een roman geschreven die heerlijk wegleest en goed, grappig, fijn, mooi en hoopvol is.

Meer recensies van Maritza Dubravac