Een boeiende en frisse nieuwe stem in Nederlandstalige literatuur

Maritza Dubravac 10 augustus 2021 Boekverkoper
Volgens uitgeverij Das Mag is 'De geschiedenis van mijn seksualiteit' het messcherpe en onconventionele romandebuut van Sofie Lakmaker, ooit tot muze verklaard en later tot lesbische fundamentalist. Een essentieel werk, gedurfder geschreven dan Frenkie de Jong voetbalt. Over het genie dat Sofie Lakmaker is, was of had moeten zijn.

Onconventioneel is het zeker. Lakmaker heeft een heerlijk luchtige stijl en schrijft met veel humor over diens leven. Als je het ergens mee zou moeten vergelijken, dan zou je kunnen denken aan een moderne Remco Campert. Echter, wat ik persoonlijk het indrukwekkendste vond aan Lakmakers schrijfstijl was de pijn die aan de oppervlakte ligt. Hoewel de situaties op het eerste gezicht grappig zijn, heeft hoofdpersonage Lakmaker het niet makkelijk. Juist door die luchtigheid komt dat wat moeilijk en verdrietig is extra hard aan. Hierin ligt de kracht van Lakmakers debuut.

'De geschiedenis van mijn seksualiteit' is een boeiende en frisse nieuwe stem in de Nederlandse literatuur die - helaas - nog steeds gedomineerd wordt door oudere, witte mannen. Hier is uiteraard niets mis mee, maar het mooie aan literatuur is de diversiteit aan stemmen en Lakmaker is wat mij betreft een mooie toevoeging hieraan die flink gehoord mag worden.

Meer recensies van Maritza Dubravac