Je hoeft je niet te gedragen, als anderen maar denken dat je je gedraagt

Marjolein 06 december 2023
De kerstboekwinkel van Jenny Colgan is het eerste boek dat ik van Jenny Colgan heb gelezen. Dit genre lees ik niet vaak en ik heb minder met kerst dan bijvoorbeeld met Sinterklaas. Maar iets in de omschrijving van mijn boek trok toch zo mijn aandacht dat ik mij opgaf voor de lees-actie van de uitgeverij.

Misschien was het wel de weerzin van Carmen om vlak voor kerst ‘gezellig’ bij haar zus in te trekken en tegelijkertijd aan de slag te gaan in een kleine boekwinkel om deze voor de ondergang te behoeden. Het boek speelt zich af in Edinburgh, geen doorsnee stad en geen doorsnee achtergrond voor een boek. Ik vond het heel leuk om via het boek door Edinburgh te wandelen en meer ook meer te lezen over hoe deze stad is opgebouwd. Maar het gaat natuurlijk allemaal om het verhaal zelf. Het verhaal van Carmen en haar zus en alle anderen die een rol hebben in het boek. Ik vind het verhaal mooi in elkaar zitten. Er zitten een paar mooie levenslessen in. Bijvoorbeeld dat je, binnen een gezin eens aan elkaar moet vragen hoe je terugkijkt op het gezamenlijke verleden, in plaats van voort te borduren op aannames die je ooit hebt gedaan. Of dat uiterlijke schijn echt niet alles is. De kracht van familiebanden, ook als die niet zo goed lijken, vond ik heel mooi in het verhaal verwerkt.

Een hele mooie quote uit het boek vind ik ‘Je hoeft je niet te gedragen (…) Je moet er alleen úítzien alsof je je gedraagt tegenover de grote mensen.’

Ik kan dit boek aanraden aan een divers gezelschap. Zeker aan hen die van een mooi kerstverhaal houden, of de liefhebbers van de kerstfilms. Maar zeker ook aan degenen die minder met de ‘en ze leefden nog lang en gelukkig’ verhalen hebben omdat het in het verhaal ook af en toe (prettig) schuurt.

Luitingh-Sijthoff: bedankt!

Meer recensies van Marjolein