In 1907 reageert het weesmeisje Anna op een advertentie waarin een Nederlandse heer in Batavia een echtgenote zoekt. Zij ziet dit als een ontsnapping uit haar eentonige leven. Eenmaal aangekomen in Nederlands-Indië lijkt haar huwelijk een schijnvertoning en is ze eenzaam. Haar echtgenoot stelt zich afstandelijk en kil op en blijkt alleen een echtgenote te hebben gezocht om zijn status en kansen op promotie te vergroten, terwijl zijn hart ergens anders lijkt te liggen.

Susan Smit heeft de historische setting mooi weergegeven. De omgeving, het carrièregekonkel en de klassenverschillen zijn duidelijk en geloofwaardig omschreven en ik vond het vooral ook interessant om te lezen over de positie en het lot van de ‘njai’ (hierover zal ik verder niet uitweiden omdat dat een belangrijk deel van de plot zou prijsgeven).

Anna is vrij rebels en heeft - voor die tijd - ambitieuze wensen. Aan de andere kant is zij behoorlijk naïef en vond ik haar af en toe wat te ‘perfect’ neergezet. Zo is ze eenvoudig opgegroeid en heeft ze weinig onderwijs genoten, maar leert ze tijdens de boottocht meteen de taal en leest ze heel veel literatuur. Ze probeert een hechte band met de kinderen van haar man op te bouwen, maar heeft ook oog voor hun moeder en wil graag veranderingen doorvoeren die door de heersende klasse direct overgenomen worden. Soms kwamen ontwikkelingen en acties van haar personage wel erg gemakkelijk en dus wat perfect over, waardoor ik moeite had een connectie met haar te voelen. En dat vond ik jammer, want op andere momenten in het boek voelde ik die connectie wel en dan gaat het verhaal nog meer leven. Ik had op bepaalde punten graag meer over haar gedachtegang en motivatie willen lezen. Het boek leest snel - soms iets té snel: sommige gebeurtenissen en personages worden niet volledig uitgediept en het einde voelde erg abrupt.

Al met al is ‘Tropenbruid’ een mooie historische roman met een boeiend onderwerp, een boek dat wat mij betreft wel uit meer pagina’s had mogen bestaan, waardoor sommige scènes en personages verder uitgewerkt zouden kunnen worden en zo de diepgang zouden krijgen die ze verdienen.

3.5⭐️

Reacties op: Tropenbruid