Wat als jouw leven Nooit meer hetzelfde zou zijn?

MarloesN 18 augustus 2022 Hebban Recensent

Relatietherapeut Claudette helpt stellen de liefde weer terug te vinden bij elkaar. Met groot succes. Er is een wachtlijst, een bestsellerboek met relatietips en een populaire online cursus. Alles om je relatie nieuw leven in te blazen. Haar eigen huwelijk met haar jeugdliefde Lammert is natuurlijk perfect, totdat hij op een doodgewone avond de vernietigende woorden uitspreekt: Ik wil scheiden. Claudette wil er absoluut niets van weten en dringt aan op relatietherapie. Bij haar. Maar of dat zo’n goed idee is? Met Nooit meer hetzelfde heeft Susan Muskee meteen een origineel verhaal te pakken.

''Nooit meer hetzelfde is genieten van een origineel en realistisch verhaal, verpakt in een geweldige, vlotte schrijfstijl.' – Recensent Marloes

Een landelijk bekende relatietherapeut die worstelt met haar eigen huwelijk omdat haar man er geen heil meer in ziet. En waarom eigenlijk niet? Claudette doet er alles aan om daar achter te komen, door haar eigen tips op te volgen en Lammert te laten zien waarom scheiden niet de oplossing is. Ondertussen dringt haar uitgever aan op een nieuw boekidee en mag ze de tweeling Eloise en Rijk opvoeden, terwijl Lammert een nieuw hotel in Antwerpen opent. Voeg daar een nogal rijke schoonfamilie aan toe die op haar neer lijkt te kijken en je snapt waarom Claudette het zo moeilijk heeft. Dat alles maakt van haar een levensecht en krachtig personage. Het is niet zo moeilijk om met haar mee te leven, al zijn er ook momenten dat je haar gewoon door elkaar wil schudden. Want is Claudette zelf wel zo perfect als ze iedereen wil doen geloven? Doet ze niet gewoon uit de hoogte omdat ze zo onzeker is? En is het niet beter om soms dingen te accepteren zoals ze zijn? Nergens voelt de persoonlijke ontwikkeling van Claudette geforceerd aan. Het is juist een realistisch en natuurlijk proces, waarin je als lezer vanzelf meegroeit.

Nooit meer hetzelfde volgt alleen het perspectief van Claudette, inclusief stukken uit haar columns en relatieboek. Je krijgt weliswaar geen kijkje in de gedachten van Lammert, maar zo diep hoef je niet te gaan om uiteindelijk de relatie tussen deze twee mensen te begrijpen. Bovendien heeft Muskee al haar personages goed uitgewerkt, ze een diepere laag meegegeven en ze een flinke kijk in de spiegel gegeven. Een knap staaltje schrijfwerk, dat Muskee ook nog eens combineert met een ontzettend fijne schrijfstijl en de nodige humor. Ze tovert regelmatig een lach op je gezicht als Claudette zich in vreemde bochten wringt om situaties naar haar hand te zetten. Of wanneer haar broer weer eens een rake opmerking maakt ('Ik vind nog steeds dat hij die aardappel uit zijn keel moet halen en die stok uit zijn reet'). Muskee gebruikt bovendien goede metaforen en beelden, wat zelfs terugkomt in de gedachten van Claudette: 'maar metaforen zijn zo heerlijk om een boodschap over te brengen en clichés zijn er niet voor niets'. Hoewel ze soms wat uit de bocht vliegt en álles in een metafoor lijkt te willen stoppen ('mijn hart is net zo warm als de soep van de buurvrouw'), is dat haar snel vergeven.

Nooit meer hetzelfde is genieten van een origineel en realistisch verhaal, verpakt in een geweldige, vlotte schrijfstijl die je op een natuurlijke manier meevoert in de gebeurtenissen. Een gevoel dat bij andere auteurs juist nog wel eens wil ontbreken. Alleen al dat, gecombineerd met diepgang en realistische personages, maakt van Nooit meer hetzelfde een mustread voor elke feelgoodlezer.

Meer recensies van MarloesN