respectvolle zoektocht

MarlousDemian 15 mei 2024
Met de LEWA leesclub mocht ik Moederland geschreven door Milouska Meulens lezen.

Meulens werd in Nederland bekend door haar werk voor de televisie, o.a Zembla en ik kon haar als gezicht van het Jeugdjournaal en als deelnemer van Wie is de Mol?

In maart 2024 is haar debuut Moederland verschenen bij Meulenhoff. In deze roman schrijft ze over haarzelf, haar familie en haar Curacaos-Nederlandse achtergrond.
Ze vertelt over haar familie die ze een aantal keer moest achterlaten op Curacao of in Nederland. Ook komt de niet echt flexibele relaties tussen haar ouders en de aan drankverslaafde vader ter sprake.
Uiteindelijk lijkt het erop dat ze zich vestigt in Nederland en door de vele wisselingen van plekken als oudste dochter zich wel redt. Maar redt ze zich daadwerkelijk wel? Uiteindelijk wordt ze moeder, stranden er meerdere huwelijken en raakt ze in een depressie. Er ontstaan diverse vragen vanuit haar. De zoektocht naar wie ze is, waarom dingen als een huwelijke staande houden niet lukken en nog veel meer vragen komen tersprake in Moederland.
Krijgt ze antwoord op al haar vragen?

Moederland is een bijzonder verhaal, een mooi debuut. In het begin was het even zoeken naar waar het verhaal toe zou werken. Maar toch was dit een persoonlijk verhaal waarbij ze met een groot respect over haar leven en familie schrijft. Het is een persoonlijk verhaal geworden, maar op zo’n manier dat ze haar familie ook deels beschermt.

Moederland heeft op mij indruk gemaakt. De grote zoektocht die ze heeft afgelegd en de vele lastige / moeilijke / ingewikkelde kanten van het leven, van het opgroeien naar een volwaardig mens en de zoektocht naar jezelf heeft ze met respect voor een ieder hoe moeilijk het ook wel leek te zijn geschreven.

Ik geef Moederland 4 sterren. Het was voor mij een prachtig verhaal en het heeft ook laten zien dat er achter de bekende Nederlanders ook een schaduwkant zijn die je niet ziet en maakt tot wie ze zijn. Een groot compliment voor haar vind ik dan ook het respect waarin ze een ieder heeft neergezet en dichtbij zichzelf is gebleven.

Meer recensies van MarlousDemian