Revanche - de wurggreep van het verleden

Mascha Gesthuizen 19 juni 2023 Auteur

Rachel Bentinck leeft in Saint Genius in Bretagne. Om in haar onderhoud te voorzien heeft ze een B&B en verzorgt ze spirituele workshops.

Haar dochter, die tot dat moment bij haar vader woonde, staat onaangekondigd samen met haar vriend bij Rachel voor de deur. Ze willen voor langere tijd bij haar verblijven. In dezelfde periode komt haar broer Jonathan vrij uit de gevangenis en gaat naar haar op zoek.

Vanaf dat moment is het afgelopen met de rust in Rachels leven en neemt haar verleden haar in een wurggreep. Samen met haar dochter en de gasten van de B&B probeert Rachel de problemen die op haar afkomen, het hoofd te bieden.

Het boek heeft een prachtige cover met een afbeelding van een voodoopoppetje moderne stijl. De titel lijkt vooral te slaan op de wraakgevoelens die broer Jonathan jegens Rachel koestert.

Er zijn twee verhaallijnen in het boek. De eerste betreft de geheimen uit het verleden van Rachel en Jonathan, een verleden dat hen uit elkaar drijft maar tegelijkertijd ook bindt. De tweede verhaalt over Rachels recente leven, opgehangen aan de plannen voor een nieuwe weg die het dorp in tweeën zal splitsten en die een wig drijven tussen Rachel en de rest van de dorpsgenoten. Beide verhaallijnen zijn zorgvuldig uitgewerkt, details worden goed gedoseerd prijsgegeven, wat een goede spanningsboog tot gevolg heeft. Sommige scenes binnen de verhaallijnen zouden echter meer uitgediept kunnen worden. Het ontbreken daarvan maakt dat bepaalde wisselingen van stemming, sfeer en beweegredenen van de personages af en toe wat abrupt komen. Een enkele gebeurtenis blijkt een dood spoor en bevatten informatie die geen vervolg krijgt.

Het boek wordt verteld vanuit de verschillende personages. Deze strategie biedt de schrijfster de mogelijkheid de lezer veel informatie te verstrekken terwijl de spanning in het boek goed opgebouwd wordt doordat de personages zelf niet alles weten. De personages hebben duidelijk onderscheidende karakters waardoor ze tijdens het lezen gemakkelijk uit elkaar te houden zijn. Sommige personages ontwikkelen zich meer dan anderen.

De beschrijvingen van omgeving en natuur zijn zodanig levendig en gedetailleerd dat je je als lezer midden op de scene waant.

Tijdens het lezen moest ik er even inkomen. Eenmaal aangehaakt bleef het boek aan mij trekken tot het uit was. Het boek als geheel krijgt van mij vier sterren.

Meer recensies van Mascha Gesthuizen