Tsja!

Mastboom 23 februari 2021
Lastig om een recensie voor dit soort crimi’s te schrijven zonder de plot te verklappen. Ik houd mij in.
Er zit best wel een spannend verhaal in dit boek en het is ook best wel goed geschreven, maar toch mis ik diepgang zeker voor een gelauwerde ‘psychothriller’ van Hollandse bodem. Het boek gaat o.a. over een psychopaat die het voorzien heeft op een vrijgevochten rechercheur, Jessica Haider, en haar gezin. Het waarom blijft ongewis. Tussen de bedrijven door lost ze op intuïtie en gevoel nog even een (zelf)moord op. Het is allemaal te vluchtig en de plotwendingen zijn te willekeurig.
Een toetsingscriterium voor het thrillergenre is m.i. toch ook op z’n minst dat verwikkelingen, gedachten, gebeurtenissen in de plot zich binnen redelijke grenzen van waarschijnlijkheid en onderlinge samenhang bewegen. Als identificatie van de lezer met de hoofdpersonages moeizaam verloopt mist er iets essentieels.
En dat missen we hier dus, waardoor je het boek weliswaar uitleest maar uiteindelijk met een nogal onbevredigd gevoel dichtslaat.
Hebban Award voor beste Nederlandse thriller 2013
Tsja.