Niet slecht, had beter gekund

MayaWF 21 november 2021 Auteur
Omdat ik alles van Stephen King gelezen heb hoorde deze er natuurlijk ook gewoon bij. Van de achterflap had ik eerlijk gezegd een verhaal verwacht in de stijl van 22-11-1963 , een verhaal dat in de laatste jaren mijn absolute favoriet is. Misschien daarom mijn eigen 'schuld' omdat ik een meeslepende dramatische romance verwachtte, een jarenlang voortdurend levensverhaal.
En ergens is Billy dat ook wel, hij schrijft tenslotte over zijn verleden in de oorlog maar toch voelde het bij lange na niet zo meeslepend als ik verwacht en gehoopt had.
Sommige dingen vond ik er ronduit te dik bovenop liggen in de zin van een beetje simpeltjes. Een huurmoordenaar die tijdens zijn laatste klus terugkijkt op zijn leven en daarom maar besluit om zijn ervaringen op te schrijven en er hopelijk een boek van te maken, tja, kan, maar ik vond het een beetje simpel en kort door de bocht.
Om een voorbeeld te noemen, hetzelfde had ik bij het einde waarbij als een soort konijn uit de hoed de uitleg over wie hem nu eigenlijk op de dodenlijst had gezet, gewoon in een gesprek in de auto. Dat vond ik ronduit een slechte clou en de manier waarop deze gegeven werd, in een gesprekje even alles vertellen, het deed meer denken aan een slechte tachtiger jaren crime serie.
Andere dingen waren dan weer erg mooi, al bleef ik bij veel dingen (de barbeque met de buren, het spelletjes spelen met de kinderen) toch een gevoel houden van een beetje te simpel, het lag er allemaal een beetje te dik bovenop en was wat simplistisch en cliché.
Ik heb mij vermaakt met het verhaal, dat absoluut, het was een ok verhaal maar zeker geen hoogvlieger. Juist door de boeken die Stephen King de laatste decade uitgeeft liggen mijn verwachtingen hoger.
Hij was de meester van de horror maar heeft voor mij bewezen veel meer dan dat te zijn, verhalen als Lisey, Het Instituut, Duma Key, 1963 en nog veel meer zijn prachtige romans.
Ik had hier bij Billy ook op gehoopt maar wat mij betreft was het een prima boek dat ook door een ander geschreven had kunnen zijn waarin veel cliché's niet geschuwd werden.

Meer recensies van MayaWF