Favoriet 2019

MDeWachter 24 oktober 2019
Jim Vermeersch leidt het perfecte leventje. Gelukkig getrouwd met Iris, vader van tienerzoon Vince, eigenaar van een gerenommeerde Londense Patisserie. Beter dan dat kan het leven niet worden. Tot hij ontwaakt in zijn ouderlijk huis en alle herinneringen van de afgelopen twee jaar kwijt is. Alles wat hij ooit gekend heeft is weg, inclusief zijn vrouw, zoon en zaak. Terwijl hij de geheimen van de voorbije twee jaar ontrafelt, begint Jim zich steeds meer af te vragen of hij echt wel de man is die hij altijd meende te zijn. En dan is er nog die ene vraag: Wie is de vrouw die altijd in zijn herinneringen opduikt, een vrouw die niemand anders lijkt te kennen?

Deze inleiding alleen al heeft mijn interesse gewekt. Geheugenverlies is geen nieuwe topic voor een thriller, maar precies twee jaar kwijt zijn en dan belanden in een soort van nachtmerrie-versie van je eigen leven? Dat overkomt Jim, een bekende patissier wiens leven alleen maar geluk kende. Maar zoals de teaser op de cover al hintte (Wat als je perfecte leven een leugen was?), blijkt niets waar te zijn van wat hij altijd heeft geloofd.
Een sterke proloog die je meteen doet beseffen dat je in een thriller zit. Een eerste hoofdstuk met een hilarische scène inclusief katten en een hond. Een eerste deel waarin je Jim volgt, om vervolgens zijn zoon Vince te schaduwen. En dan - dan begon het pas echt. Flashbacks brengen je naar de avond waarin Jims leven volledig verwoest werd en vanaf dan stap je van de ene verbazing in de andere. Net wanneer je denkt te weten hoe het zit, verandert het hele verhaal weer. Dat laatste deel heb ik in één ruk ademloos uitgelezen. Zelden heeft een boek me zo vastgegrepen als Kwijt. Ik moést en zou het weten hoe het zou aflopen, om dan - zelfs in die allerlaatste paragrafen - verbluft achter te blijven.
Een boek dat me greep en nooit meer losliet.

Meer recensies van MDeWachter