Oppervlakkig, maar leest heerlijk weg

Merel Kuitert 27 augustus 2022 Boekverkoper
Ik ben niet zo van de romans, maar omdat de hoofdpersoon van Zwaartekracht nog een 18-jarige meid is, heeft het boek meer weg van een Young Adultboek, met wat zwaardere onderwerpen hier en daar. Er wordt genoemd dat je de King- en Queen-serie zou hebben moeten gelezen, maar ik heb het zonder gedaan, en heb me alsnog vermaakt, kan ik alvast verklappen!

De zestienjarige Ivy Seegers heeft behoorlijk wat voor haar kiezen gekregen en wil gewoon rust. Maar wanneer ze Jake Valen ontmoet, verandert haar leven compleet. Ivy voelt zich enorm tot hem aangetrokken en de onaangepaste, vrijgevochten Jake ervaart hetzelfde. Maar nog diezelfde avond wordt hij opgepakt en verdwijnt hij voor twee jaar achter de tralies…
Ivy is achttien wanneer Jake weer vrijkomt. Ze heeft twee lange jaren op hem gewacht, maar overleeft hun prille liefde Jakes verlangen naar vrijheid? Uiteindelijk staat Ivy voor groot dilemma waarbij alleen zij kan de juiste keuze maken…

De schrijfstijl van Olivia Lewis is enorm prettig. Ze introduceert de personages, maar ook niet heel uitgebreid (al staat er wel een legenda van iedereen aan het begin van het boek) en laat hen voor zichzelf praten. De hoofdstukken zijn niet enorm lang, er zijn veel dialogen en ondanks dat er niet veel échte actie in zit, wordt er een hoop gedaan en gevoeld.

Olivia is niet bang om, ondanks de seks, het geweld en de ‘grote, sterke mannen’ van de familie King, ook nog een aantal gevoelige onderwerpen aan te stippen. Abortus, verkrachting, een bevalling en post-natale depressie, ze deinst nergens voor terug en toch leest het verhaal lekker weg, dat vind ik knap.

Dat gezegd hebbende, het verhaal blijft enigszins oppervlakkig en draait vooral om erotiek. Het geheel is dan ook enorm geloofwaardig, tot het punt dat ik me soms stoorde aan de keuzes die er door Ivy gemaakt werden. Dat neemt niet weg dat ik zo door het verhaal heen was én enorm benieuwd ben hoe het verder ging, want op sommige momenten was het echt smullen.

Meer recensies van Merel Kuitert