Koken zonder poeha

Mieke Schepens 10 december 2014 Hebban Recensent

Het Woord vooraf in Het Hollands Maandkookboek van Annemieke Geerts-Chillé trok mij meteen. Daar staat onder meer het volgende: "Tips, die andere kookboeken je nooit geven."
Het zijn als het ware geheimpjes die hier geopenbaard worden en er mede voor zorgen dat je zelf meer makkelijk, lekker, vers en tegelijk goedkoop kan gaan koken.
Wil je daarnaast weten wat er in je eten zit en waar het vandaan komt. Eet je het liefst producten van dichtbij en vind je het bovendien belangrijk om gezond en lekker te eten, maar heb je weinig tijd om altijd lang in de keuken te staan? Dan is dit kookboek een goede hulp. "Koken zonder poeha", zoals de auteur het zelf noemt. Met deze makkelijke recepten heb je snel een lekker gerecht op tafel staan. En vergeet niet: niets moet, alles mag. Dit kookboek is samengesteld om het voor de gebruiker gemakkelijker te maken.
Een heel belangrijk detail voor mijzelf is, dat er alleen vis uit de Noordzee gebruikt wordt. Ik kom vaak in Breskens en hoor daar de vissers mopperen over het gebruik van vissoorten die ver weg gevangen worden, terwijl in de Noordzee zoveel lekkers rondzwemt.
Ook de verse producten van onze eigen Hollandse bodem worden aangeraden in dit boek.
Je wordt in de winkels met allerlei duurzaamheidslogo's en groene vinkjes belaagd, waardoor het niet altijd makkelijk kiezen is en de prijzen liegen er ook niet om, vaak.
Het is aan te raden om het Woord vooraf en het hoofdstuk Verantwoording goed door te lezen. Er staat duidelijk in waarom de keuze van Annemieke Geerts op bepaalde producten is gevallen en enkele tips.

Het Hollands Maandkookboek
geeft meer dan 100 recepten, verdeeld over de twaalf maanden van het jaar, startend met januari.
De inhoudsopgave staat voorin, hier zie je een overzicht van de recepten per maand met het bladzijdenummer er achter. Elke maand start met een verskalender waarop is aangegeven welke groente, fruit, kruiden, vis, schaal- & schelpdieren en wild die maand vers verkrijgbaar zijn in ons land.
Weet wat je eet is een hoofdstuk dat je in verschillende maanden tegen zult komen en waarin je kunt lezen wat je moet weten over de verschillende viskeurmerken. Wist je dat iedereen zo maar een keurmerk kan bedenken en in de markt kan zetten? Dit staat bij de maand januari te lezen.
Hoe doe je dat komt ook in een aantal maanden voor en laat bijvoorbeeld zien hoe je oesters moet openen, of een ei pocheert.
Hier en daar staat een kooktip, als leuk extraatje.

Gegratineerde wintergroenten met kaaskotelet
*Makkelijk *30 minuten * hoofdgerecht

Als er een groente ondergewaardeerd is dan is het wel de koolraap. Deze ouderwetse kool is niet alleen zacht van smaak, maar zit ook boordevol vitamine C en werkt vochtafdrijvend. Een gezonde knol dus en hij kost bijna niks. Dus pak je voordeel en maak deze lekkere winterschotel.

Ingrediënten
boter
4 el broodkruim
30 g geraspte oude kaas

Bereiding
1. Verwarm de oven voor op 200°C. Haal de koteletten uit de koelkast.
2. Breng een grote pan water aan de kook.
3. Schil de koolraap, de winterwortel en de aardappelen. Snijd ze in blokjes van 2 cm3. Was de blokjes even onder de kraan in een zeef en doe ze daarna in het kokende water.
4. Vet de ovenschaal in met wat boter.
5. Haal na drie minuten de groenteblokjes uit het water, giet ze af en schik ze in de beboterde schaal.
6. Ris de naalden van de rozemarijn. Hak de naalden en de blaadjes salie fijn en meng ze door de blokjes groenten.
7. Zeef de bloem. Smelt 40 gram boter zachtjes in een pannetje. Let op: hij mag niet bruisen en bruin worden. Voeg, als de boter gesmolten is, de gezeefde bloem toe en roer meteen goed door. Voeg daarna direct de melk toe en blijf goed roeren tot je een gladde saus hebt. Zet het vuur laag
en roer de 75 gram geraspte oude kaas erdoor.
8. Meng in een kommetje de eidooier en de room goed door elkaar en meng dit door de kaassaus. Zet het vuur uit en voeg de overgebleven 40 gram boter in blokjes toe aan de saus.
9. Verdeel de saus over de groenteblokjes en zet de schaal 15 minuten in de oven.
10. Verwarm een flinke klont boter in een koekenpan en bak daarin de koteletten vijf minuten aan elke kant. Haal ze uit de pan en leg het vlees in een ovenschaal. Doe het broodkruim in het overgebleven bakvet en bak de broodkruimels een minuutje door.
11. Verdeel het gebakken broodkruim over de koteletten. Voeg de 30 gram geraspte kaas toe en wat peper en zout. Zet de schaal in de oven.
12. Zodra de kaas gesmolten is, kun je het vlees er weer uithalen, samen met de gegratineerde groenten.

De reden dat ik voor dit gerecht koos, was dat ik me niet zo fit voelde en snel klaar wilde zijn. Maar toch een lekkere maaltijd voor mijn gezin op tafel wilde zetten. Dat is helemaal gelukt. Alleen maar blije gezichten na het eten.
Bij de recepten staat steeds een kort woord van de auteur, de bereidingstijd en of het een bijgerecht, een lunch-, voor- of hoofd- of nagerecht betreft. Soms een serveertip en steeds of het makkelijk of iets moeilijker te bereiden is. Dan zie je meteen of of je er meer tijd voor uit moet trekken.
Het is inderdaad een gemakkelijk gerecht om te bereiden en ik was ook binnen een half uur klaar met koken.
Een puntje van aandacht: bij de ingrediënten staat vermeld 'boter'. Daar had mogen staan 'een flinke klont boter om de koteletten in te bakken', zodat je weet hoeveel je ongeveer nodig hebt.
Dit kookboek kan iedereen gebruiken, het is duidelijk en overzichtelijk. Wat wil een mens nog meer?Voor morgen heb ik een lekker dessert op het oog: Hollands kaasplankje met stoofpeertjes. Gewoon, omdat het kan.

Meer recensies van Mieke Schepens