Niet alleen een biografie, maar ook een ode aan het werk van Appie Baantjer

Deze recensie werd eerder gepubliceerd op mijn blog GraagGelezen.

Paul Dieudonné duikt in zijn boek ‘Leven en werk van rechercheur De Cock’ diep in de wereld van de beroemde Amsterdamse rechercheur, gecreëerd door Appie Baantjer. De Cock, met zijn iconische grijze haren en scherpe observaties, is al decennia lang een geliefd personage in Nederland en ver daarbuiten. Dieudonné belicht in deze biografie zowel de bekende als onbekende kanten van De Cock, waardoor fans een nog completer beeld krijgen van hun held.

Het boek put rijkelijk uit Baantjers oeuvre en Dieudonné slaagt erin om de lezer mee te nemen naar de donkere hoeken van Amsterdam waar De Cock zijn moordzaken oplost. De auteur beschrijft gedetailleerd de werkwijze van De Cock, zijn relaties met collega's en verdachten, en zijn scherpe psychologische inzichten.

“Hij is van mening dat de taak van politieman zo veelomvattend is, dat alle facetten daarvan onmogelijk in een politieopleiding zijn te vangen.
Die opvatting klinkt ook door in 'De Cock en 't wassend kwaad', waarin de grijze speurder een lezing geeft op de politieschool. Hij laat zijn blik langs de groep leerlingen dwalen en ziet jonge, frisse, ongeschonden gezichten. Heldere blikken. ‘Bezorgd vroeg hij zich af hoe hun gelaatstrekken na tien jaar politiedienst zouden zijn getekend, hun heldere blikken vertroebeld. De voortdurende confrontatie met misdaad en gruwelijk geweld versneld, zo was zijn ervaring, het proces van ouder worden. Bovendien raakte bij de meesten van hen al spoedig de geestelijke weerbaarheid door frustraties aangepast en werd hun ziel geknakt door onmacht en hun hart verbitterd door gebrek aan erkenning.’ “

De hoofdstukken hebben een titel die aangeeft waar dat hoofdstuk over gaat, gevolgd door een quote van De Cock of een melding van de auteur over het onderwerp in dat hoofdstuk.

Naast de bekende feiten uit de boeken, onthult Dieudonné ook onbekende details over De Cocks leven. Zo komen we meer te weten over zijn jeugd, zijn motivaties en zijn persoonlijke relaties. Deze extra informatie maakt De Cock als personage nog meer menselijk en invoelbaar.
Het was heel leuk om de dertig vragen te beantwoorden die in de hoofdstukken aan de lezers gesteld werden. Achter in het boek stonden de antwoorden en ik mag zeggen dat ik met mijn 19 goede antwoorden mezelf een ‘Verstokte fan’ mag noemen.

‘Leven en werk van rechercheur De Cock’ is niet alleen een biografie, maar ook een ode aan het werk van Appie Baantjer. Dieudonné belicht de kracht van Baantjers verhalen en de blijvende impact die De Cock heeft op de Nederlandse literatuur en populaire cultuur.

Inclusief interviews met o.a. Wim Hazen, Joop van Riessen en Klaas Wilting achter in het boek.

Meer recensies van Mieke Schepens