Hou je van diepgaande gesprekken? Beetje filosoferen? Dan is dit boek uitermate geschikt.

Mieke Wijnants 03 september 2022
OVER DE INHOUD EN MIJN MENING

Onderstaande tekst staat op de eerste bladzijde:

‘Ons 45 graden
Doorgeefboekje
‘Naast borden, glazen en bestek kunnen tafels ook gesprekken dragen.’

En precies dat is wat de auteur met dit boek probeert uit te lokken.

Hou je van qualitytime in zijn puurste vorm? Dan moet je dit boek zeker lezen.
Het bied je de mogelijkheid om bijvoorbeeld je partner, vrienden, familie, collega’s, klasgenoten en buren op een leuke manier beter te leren kennen.

In het hardcover boek is op bladzijde zes een register opgenomen met vijfenveertig thema’s waaronder: Geluk, Liefde, Respect, Vriendschap, Volharding, Natuur, Fouten, Respect, Rouwen, Weerspiegelen, uitlaatklep, Tijd, Geloof en Gezondheid.
Zoals je ziet voor elk wat wils. Wat spreekt jou het meeste aan? Maak je keuze en stel de bijbehorende vraag in de groep of beantwoordt hem zelf.
Luister wat anderen ervan vinden, hoe zij het zien en waarom. Onderbreek elkaar niet; uitpraten en de kans krijgen om het uit te leggen zijn belangrijk. Wees eerlijk, hoe moeilijk dit ook bij sommige onderwerpen zal zijn.
Het geeft je de kans om je hart te luchten en misschien wel beter begrepen te worden door jezelf en anderen.

Geef het boek daarna door aan iemand anders in de groep, zodat hij of zij een onderwerp kan kiezen en de vraag kan stellen.

Het is de bedoeling dat je goed luistert en geconcentreerd blijft.
Lukt dit niet dan is het beter om te stoppen en op een ander tijdstip verder te gaan.
Het moet leuk blijven en geen dwang oproepen.

Wat je bijvoorbeeld ook zou kunnen doen is, om je visie van nu te vergelijken met die van je pubertijd, adolecentie of gewoon van een paar jaar geleden of van voor je huwelijk cq relatie en nu.
Is deze anders of hetzelfde? Waardoor is dit zo?
Inspirerend om daar achter te komen. Maakt het je gelukkiger?

De auteur heeft in eenvoudige Vlaamse taal een vragenboek geschreven waardoor je als mens kunt groeien.
Het leert je voor jezelf opkomen, jezelf durven zijn en wijzer te worden … eventueel samen met je partner.
‘Kijk voldoende in de ogen. Anders zie je de mond niet’.

Jammer genoeg is de tekst erg licht van kleur. Het leest hierdoor niet prettig; bij langere tekst kan dit vermoeiend zijn.
Onder de korte hoofdstukken staat steeds een passende quote in vette zwarte letters. Daarboven de uitleg.
Onder elke tekening staan enkele vragen.

De zwart-wit illustraties zijn mooi, niet alledaags en passen perfect bij dit doorgeefboek.
Je ziet dat er nagedacht is over de tekeningen, dat deze met passie zijn getekend en merkt dat over de vragen diep is nagedacht, waardoor er verschillende vragen ontstaan, die emoties kunnen oproepen en de lezer aanzetten tot nadenken.

‘Wie kijkt, die ziet zichzelf wel vaker in een ander.
‘Wie voelt, heeft gezien wie hij of zij wil zijn.’

Hou je van diepgaande gesprekken? Beetje filosoferen?
Durf jij je emoties te tonen en je kwestbaar op te stellen?
Wil je meer te weten komen over jezelf en anderen?
Dan is dit boek bij uitstek geschikt voor jou … ook leuk om cadeau te doen.

De auteur en illustrator hebben hun doel bereikt en samen een fijn boek gemaakt om van te leren … nu en in de toekomst.

Illustraties: 4****
Schrijfstijl: 4****