The Killing Joke

De Joker zit inmiddels in Arkham Asylum en Batman patrouilleert samen met Batgirl door de straten van Gotham City om het veilig te houden. Terwijl Detective Harvey Bullocks samen met James Gordon samenwerken om een drugsfabriek op te rollen. Met al hun neuzen de andere kant op, bedenkt de Joker een nieuw plan om alle negatieve zaken uit James Gordon publiekelijk te maken. En dat gaat niet zonder slag of stoot.

In de eerste hoofdstukken moest ik even wennen aan het taalgebruik en de zins opbouw. Of dit er mee te maken had dat dit verhaal meer fantasy en op volwassenen is gericht dan op Young Adult lezers, weet ik niet precies. Maar ik had er in elk geval even voor nodig om echt in het verhaal te komen. Daarnaast kende ik een heel aantal personages niet uit wiens perspectief regelmatig werd geschreven. Er kwamen erg veel namen in het boek voor en dat, samengaand met de schrijfstijl waar ik aan moest wennen, duurde het langer voor mij om in het verhaal te komen dan ik gewend ben van de meeste boeken die ik de laatste maanden heb gelezen. Maar desalniettemin gebeurde er regelmatig wel iets interessants of vond er veel actie plaats. Die momenten zorgden er dan weer voor dat het verhaal wat sneller leek te gaan.

Ongeveer halverwege het verhaal kreeg ik de verschillende verhaallijnen onder de knie en kon ik alle personages dusdanig onderscheiden dat ik van ieder personage wist wie het was, waar die persoon werkte en of hij/zij nog ergens rivalen of juist compagnons in het verhaal heeft. Dat was het moment dat ik echt van het verhaal kon genieten en er ook steeds meer actie in naar voren kwam. De spanning werd steeds verder opgebouwd en de uiteindelijke ontknoping was best wel heftig, confronterend en choquerend. Dat had ik na al die hoofdstukken eigenlijk niet meer verwacht en dat was op zich wel positief. Dusdanig dat het verhaal me in elk geval nog goed wist te verrassen.

Wat de personages verder betreft, kreeg ik niet echt een band met ze gedurende het verhaal. Harleen Quinzel, Batman en Batgirl waren de personages uit wiens personage ik het fijnste vond om te lezen. Alsof hun belevingswereld meer bij de mijne aansloot en de dingen die ze mee maakten of deden spraken me gewoon meer aan. De hoofdstukken die vanuit de detective of de commissaris waren geschreven spraken me minder aan. Er werd meer achtergrond informatie gegeven over hen dan ik dacht dat nodig was en ik had het gevoel dat niet alle gebeurtenissen en dialogen van meerwaarde waren.

Over het algemeen was het boek wel interessant om te lezen en in het begin ook zeker een uitdaging. Ik weet in elk geval zeker dat ik de andere twee boeken uit deze Batman Novels wel nog wil lezen. Zeker die over Harley Quinn. Ik weet nu ongeveer wat ik ervan kan verwachten dus ben ik er beter op voorbereid.

Meer recensies van Minca (My Winged Books)